24. januára 2017

Prebudil sa a vedel, že už nikdy nebude ako predtým │ Hurt, Tabitha Suzuma

Everything hurts. He can barely lie still. He feels caught. He wants to run, but where? He feels certain he will always remain like this - trapped within his own body, his own mind. The emotional pain is so strong, it becomes physical. He feels it knotting and twisting inside him, ready to crush him, suffocate him. He is losing his grip, he is losing his mind. He thought he had it all back under control, but suddenly nothing makes sense any more. Does anyone else know what it's like to be stuck somewhere between dead and alive?

Z tejto knihy som úplne zničená. A najviac ma štve to, že keby som vám chcela povedať prečo, vyspoilerovala by som vám celú knihu. Takže moja jediná rada je, aby ste si ju prečítali. 


Príbeh hovorí o sedemnásťročnom Mathéovi. Tento chalan je nielenže pekný, populárny v škole, má super priateľku Lolu, ale je aj úspešný už v takomto mladom veku. Je to totiž šampión v skoku do vody. Viete, skokanský mostík v desať metrovej výške a keď skáčete robíte rôzne saltá a podobné triky. Všetci dokonca predpokladajú, že sa dostané na budúce olympijské hry. Má proste dokonalý život a k šťastiu mu nič nechýba. Kniha sa však začína jedným ránom, kedy sa Mathéo zobudí vo svojej izbe a niečo je... proste zle. Má neodvrátiteľný pocit, že sa stalo niečo strašné. Cíti sa hrozne, má pocit, že sa zobudil ako úplne iná osoba. Nevie si spomenúť, čo sa stalo. Takže to nevieme ani my. Tento zaujímavý začiatok vás hneď naladí tak, že chcete vedieť, čo bude ďalej.

Mathéo je skvelá postava. Obľúbite si ho od prvej strane. Precítite s ním všetky emócie. Všetko, čo sa stane. Je úžasné, keď toto nejaký autor dokáže, aj keď píše z pohľadu tretej osoby. Vo Forbidden som si obľúbila Lochana, ale myslím, že Mathéo ho svojou hĺbkou úplne prekonal. 

Páčili sa mi časti, keď Mathéo opisoval skoky do vody. Bola to jednoducho jeho vášeň. Všetky pocity, ktoré opisoval boli skvelé. To ako opisoval súťaženie, výhry a prehry. Tie opisy boli tak úžasné, že som si hneď vedela predstaviť, koľko času tomu musí venovať, aké ťažké to niekedy je, akú nervozitu môžu športovci cítiť, napriek tomu, že to opakujú a robia niekoľko krát. Mathéo hovoril o tom, že to nemá len svetlé stránky. Lenže všetci vidia len tie svetlé. Nikto nevie o tom, aké to je nebezpečné. Jeden dopredu nevymeraný pohyb a môže sa stať katastrofa. Mathéo v jednej časti v knihe opisoval presne toto. Povedal niečo v tom zmysle, že niekedy ten pád do vody z tej obrovskej výšky bolí. No on musí z vody vyliezť s úsmevom, musí byť v pohode. Keby ukázal slabosť alebo bolesť, dalo by to väčšiu psychickú výhodu jeho súperom.



Vzťah Loly a Mathéa bol dobre opísaný. Plus bolo pre mňa to, že ich vzťah sa začal ešte pred začiatkom knihy. Tento príbeh nebol o tom, ako sa spoznali, ako začali zisťovať, že sa majú radi a podobné veci, na ktoré sme zvyknutí zo všetkých ostatných YA. Bola to príjemná zmena. Lola nebola zlá postava, neliezla mi na nervy. Vždy keď bola spolu s Mathéom, musela som si hovoriť, akí sú spolu zlatí. Nebolo to u nich stále len o sladkých rečičkách a vyznaniach. Najviac ma bavilo ich podpichovanie.

 In some indefinable way he felt drawn to her, as if he already knew her, as if they had been close friends, soulmates even, somewhere in a previous existence. Her mere presence seemed to calm his thoughts, saving him from the vicissitudes of his mind. She appeared before him as familiar, a kindred spirit. Perhaps it was something in her face, her eyes.

Ostatné postavy sú pre mňa fakt vedľajšie. Nevenovala sa im veľká pozornosť. Mathéovi priatelia Isabel a Hugo sa v knihe síce zjavovali často, ale nevenovala som im veľa pozornosti. Nerobila to ani autorka. Len škoda, že tá pozornosť sa nepresunula na Mathéovho brata Loica. Zo začiatku som si ho veľmi nevšímala, ale potom po deviatej kapitole, ktorá už bola v recenziách toľko spomínaná, som si ho veľmi obľúbila. Bol zlatý. Osobne mám veľmi rada, keď je v knihách opisovaný vzťah s rodičmi alebo súrodencami. Páni... Tabitha Suzuma má jednoducho obrovský talent. 

Vyžívala som sa v tom naťahovaní. Na začiatku nám autorka hneď povedala, že sa niečo stalo. Niečo veľké a zlé a Mathéo si na to nepamätá. To znamená, že ani my sme nevedeli, čo sa deje. Postupne po kúskoch nám to autorka odhaľovala, ale nikdy nám nedala dostatočné odpovede. Hádzala falošné návnady a tak som si sama robila závery, ktoré boli aj tak všetky nesprávne. Niežeby mi to vadilo. Tak rada by som vám k deju povedala viac, ale to by som vám vyspoilerovala celú knihu, takže nemôžem ani nič naznačiť.

Keď na konci konečne vyšlo najavo, že čo sa stalo, ostala som sedieť s otvorenými ústami. Musela som proste tú e-knihu nachvíľu vypnúť a predýchať to. Ako som už spomínala, mala som svoje teórie, čakala som hocičo, ale toto nie. V tom jednom momente na konci knihy som skoro umrela. Ten koniec som vôbec nečakala, ale keď som sa nad tým zamyslela, tak aj vo Forbidden autorka využívala foreshadowing. Už skôr nám hádzala náznaky toho, ako sa môže kniha skončiť. Čo viac k tomu povedať. Ten koniec ma úplne zničil. 

He was always meant to fall in love with her and have his love returned. He feels light – so light, all dark thoughts erased, replaced instead by excitement and amazement and a happiness so pure it threatens to take his breath away.

Od knihy Na vine sú hviezdy ma žiadna nerozplakala až doteraz. No tento prípad bol horší ako TFIOS. Tabitha Suzuma vás zničí slovami vo svojej knihe. Ja som po dočítaní chcela byť len smutná a hojdať sa dopredu a dozadu. A všetkým som hovorila, aby ma nerušili a aby boli ticho. Niektoré knihy proste musíte v tichu čítať, aby ste to precítili a po dočítaní musíte byť chvíľu sami a tiež v tichu. Inak to nejde, viem, že to znie cvoknuto a možno to tak mám len ja. 


Úprimne? Forbidden je oproti tomuto podľa mňa strašne slabá kniha. Ostatné od Tabithy Suzumy už mám na svojom wishliste.


HURT (Tabitha Suzuma), 2013 Random House, 400 strán,  brožovaná väzba


Odporúčaná literatúra s rovnakou alebo podobnou témou – Charlieho malé tajomstvá

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top