30. decembra 2016

Knižné zhrnutie │2016│


2016... to bol teda rok. Bol aj dobrý, aj zlý. Dobrý preto, lebo som splnila Goodreads výzvu a prečítala som 40 kníh, ktoré som si určila. A zlý preto, že som ich prečítala len 40 kvôli tomu, že som prežívala stres a mala som toho v škole veľa kvôli maturitám. 40 je podľa mňa dobré číslo. Dovtedy, kým na Goodreads neuvidíte ľudí, čo prečítali 100 kníh alebo aj viac. Damn it. 2017 bude môj rok! Zvládnem to. Zvýšim počet kníh a prekonám sa!

Tento rok som ostala verná YA fantasy. No som na seba pyšná, pretože som sa začala viac venovať klasike, ale o tom viac v článku. Celý zoznam prečítaných kníh nájdete na GOODREADS. Do tohto článku som vybrala len niektoré knihy do požadovaných kategórii.



Predtým než začneme, tak by som rada povedala, že knihy, ktoré sú v tomto článku spomínané nie sú len tie, ktoré vyšli v roku 2016, ale celkovo tie, ktoré som v tomto roku prečítala.

1. Najlepšia kniha, akú som prečítala v roku 2016:

Viem, že v roku 2014, keď som robila takéto knižné zhrnutie, tak som vybrala len jednu knihu, pretože to bolo pre mňa jednoduchšie. No teraz som po dlhom premýšľaní vybrala 2. Prvou je A Court of Mist and Fury od Sarah J. Maas. Pamätám si, že keď som čítala túto knihu tak som mala fanúšikovský záchvat. Toľko skvelých scén, toľko úžasných dialógov, skvelé postavy, úplne nádherné opisy. Prvá časť tejto série sa mi páčila, ale nebolo to pre mňa až také výnimočné ako pokračovanie. 
Druhou najlepšou knihou tohto roku sú Veľké nádeje od Charlesa Dickensa (u mňa je v hodnotení táto kniha vyššie ako Oliver Twist).



2. Kniha, na ktorú sa všetci tešili, všetci z nej boli nadšení, ale ja som z nej bola sklamaná:

Ako tak pozerám, tak tu tých kníh spomeniem viac. Prvou knihou, z ktorej som bola sklamaná, je Trón zo skla (Sarah J. Maas). Všetci túto sériu ospevujú, ale mne sa akosi pod kožu nevedela dostať. U mňa jednoznačne vyhráva ACOTAR (jej druhá séria). Možno sa k Trónu zo skla niekedy vrátim, lebo mi všetci hovoria, že pokračovanie je lepšie.

Druhým sklamaním je Lola a kluk od vedle (Stephanie Perkins). Ja som tušila, že som to nemala čítať. Ak ma poznáte dlhšie, tak viete, že milujem Polibek pro Annu, je to taká milá jednohubka na leto k moru. Ale Lola bola pre mňa len zlátaninou, ktorá sa chcela podobať na niečo, čo už bolo vytvorené. Štvalo ma všetko od hlavnej hrdinky po vedľajšie postavy, nedostatok opisov a opakujúce sa YA trendy.

Tretia kniha v tejto kategórii je Selekcia (Kiera Cass). Bože. To už celý tento žáner padá na dno? Jediné, čo sa mi páčilo na tejto knihe bola asi obálka. Pretože priznávam, že tá je krásna. Počula som názor, že A Court of Thorns and Roses (Dvůr trnů a růží, Na dvore z tŕňov a ruží) je to isté, čo Hunger Games. To je somarina. Selekcia je jemnejšia verzia Hunger Games. Ale bez žiadnej akcie.

Štvrtou knihou je Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (Ransom Riggs). Ani neviem, kde začať. Mám rada knihy o deckách so zvláštnymi schopnosťami, ale tu mali ozajstné schopnosti možno 2 z nich. Nepáčilo sa mi, ako kniha napredovala a na konci bolo množstvo logických chýb. Vkladala som nádeje do filmovej adaptácie, ale bohužiaľ ten príbeh nezachránil ani Asa Butterfield a Burton ma sklamal.

Piatou knihou je The Unexpected Everything (Morgan Matson). 519 stranová contemporary? Toto bola veľmi nudná a vyžmýkaná verzia Meg Cabotovej a jej kníh. Bez komentára.

A poslednou knihou v tejto kategórii je Chlapec v pásikavom pyžame (John Boyne). Film je perfektný, ale kniha má množstvo logických chýb a chýba jej tá filmová atmosféra.

3. Najprekvapivejšia kniha roku 2016 (v dobrom slova zmysle):


ACOMAF, Sarah J. Maas. Rozhodne. 


4. Kniha, ktorú som v roku 2016 najviac odporúčala:

Tento rok som akosi neodporúčala.

5. Najlepšia séria, akú som objavila v roku 2016:

Pekelné stroje od Cassandry Clare. Napriek tomu, že Cassandra vytvára podobné príbehy s rovnakými postavami, ktoré majú iné mená mi jej knihy nevadia. A navyše tento príbeh sa odohráva v Londýne (Viktóriánske Anglicko). Táto séria má pre mňa neskutočnú hodnotu. Kúpila som si ju minulý rok vo Walese, kde mi predavačka dala zľavu, pretože som si kupovala celú sériu naraz. A na letisku som kvôli tomu musela zaplatiť 20 libier za prekročenie určenej váhy.


 6. Najobľúbenejší autor, ktorého som objavila v roku 2016:

Jednoznačne Marek Boško. Jeho dobrodružný román Vtáčkar patrí k mojím naj knihám tohto roku.
A na druhom mieste je Pablo Neruda. Jeho poézia to je proste náplasť na rany a pohladenie po duši.



7. Najlepšia kniha, ktorá bola úplne mimo môjho bežného čitateľského záujmu:

Pablo Neruda a jeho zbierka básni. Poézii sa vyhýbam, ale zmienku o Nerudovi som objavila v inej knihe a tak som si povedala, že si od neho skúsim niečo prečítať. Neoľutovala som.

Kontraktor (Peter Kijaba) - vojnová tématika v knihách nie je nič pre mňa, aj keď aj v tomto žánri mám zopár svojich obľúbencov. Kontraktor ma zaujal hlavne preto, že rozpráva o skúsenostiach skutočného človeka. A čo je lepšie ako skutočný príbeh?

Vtáčkar (Marek Boško) - dobrodružné romány mám rada, aj keď ich čítam len veľmi málo.

Svetlo, ktoré nevidíme (Anthony Doerr)- bez komentára. Táto kniha bola spomínaná na každom rohu. Toto si musíte jednoducho prečítať.

 8. Kniha, ktorú som čítala do rána, lebo som nedokázala prestať:

Prvou knihou je Mesto skla (Cassandra Clare). Považovala by som ju za koniec série, pretože... no jednoducho tak to skončilo. Naozaj netuším o čom akože budú ďalšie tri časti, ale táto kniha bola neskutočná jazda. A ešte som chcela spomenúť, že Slovartu sa vydarili tieto nové obálky. Sú fakt krásne. A som rada, že táto séria bude u nás aj v paperbacku.

Druhou knihou je A Court of Mist and Fury (Sarah J. Maas), ktorú som už spomínala. Ten príbeh bol oveľa oveľa lepší ako v jednotke. Poriadne sa to rozbehlo.




9. Kniha, ktorú som prečítala v roku 2016 a určite si dám re-reading v roku 2017:

Séria Hush, hush (Becca Fitzpatrick). Už tento rok to bol re-reading. No zabite ma, ale nepomôžem si. Táto séria nie je žiadny literárny skvost a má plno chýb, no všetci máme svoje guilty pleasures a knihy, ktoré by sme najradšej čítali stále dokola, nevravte, že nie.


10. Najobľúbenejšia obálka knihy, ktorú som prečítala v roku 2016:


11. Postava, ktorá sa mi najviac vryla do pamäte:

1. Pip z knihy Veľké nádeje (Charles Dickens)
2. Tessa zo série Pekelné stroje (Cassandra Clare)

Títo dvaja mi vo veľa veciach pripomínali mňa samú.

3. Rhysand (ACOMAF, Sarah J. Maas) - ten sa mi do pamäte vryl až príliš.


 12. Najlepšie napísaná kniha:

Veľké nádeje (Charles Dickens) - po dočítani máte o čom premýšľať ešte týždeň.


13. Kniha, ktorá mala na mňa najväčší dopad v roku 2016:
Veľké nádeje (Charles Dickens). Ani sa poriadne nedá vysvetliť, že prečo. To by bolo na samostatný článok.


14. Kniha, pri ktorej som si povedala: Bože, prečo som s jej prečítaním čakala až doteraz?!

Hneď tu dám dve klasiky. Prvou je Lolita (Vladimir Nabokov). Chcela som si ju prečítať už dávno, ale v poslednom období ju všetci vynášali do nebies, tak som si povedala, že je čas. Lolita u mňa patrí, čo sa klasiky týka, k najlepším knihám.

Druhou sú Búrlivé výšiny Charlotte Bronte). Už chápem, prečo všetci tak nenápadne kopírujú motív, ktorý sa tam vyskytuje.


 15. Obľúbená pasáž z knihy, ktorú som prečítala v roku 2016:

V tejto kategórii vedú Burlivé výšiny (Charlotte Bronte). Mám tých pasáži viac.

"Je viac mnou ako ja sama. Nech sú naše duše stvorené z hocičoho, jeho a moja sú rovnaké."

"Keby všetko vyhynulo a on zostal, ja by som cez neho žila ďalej. A keby všetko zostalo a jeho by nebolo, celý vesmír by mi bol cudzí - nepatrila by som doň."

"Bol by som rád, keby si mi povedala, či by Katarínu jeho strata naozaj zarmútila, iba táto obava mi zväzuje ruky. A tu vidíš rozdiel medzi našimi citmi: keby on bol na mojom mieste a ja na jeho, hoci mi nenávisť k nemu otrávila celý život, nikdy by som nezdvihol proti nemu ruku. Neodohnal by som ho od nej, dokiaľ by o neho stála. Ale vo chvíli, keď by stratila záujem, vytrhol by som mu srdce z tela a vypil jeho krv! A dovtedy... dovtedy by som radšej po kúsku umieral, ako by som mu mal skriviť vlas na hlave."



16. Najkratšia a najdlhšia kniha:



17. Kniha, v ktorej bol najväčší WTF moment, o ktorom som sa musela s niekym porozprávať, ale nemala som s kým:

Mesto skla (Cassandra Clare). V tejto knihe bola množstvo prekvapivých momentov.


18. Obľúbený vzťah z knihy, ktorú som prečítala v roku 2016:

Ja som romantická duša a ak máte niečo proti láske v knihách, tak si spomeňte na Dumbledora a jeho názor na lásku. Tak a teraz k tým knihám:

1. Tess a Angel (Tess d'Urberville, Thomas Hardy) - mám ich oboch rada. Škoda, že ich príbeh sa neskončil šťastne.
2. Elizabeth Bennet a pán Darcy (Pýcha a predsudok, Jane Austen) - lepší pár ako Romeo a Júlia.
3. Clary a Jace (Nástroje smrteľníkov)
4. Tessa a Will (Pekelné stroje) 



19. Najobľúbenejšia kniha, ktorú som prečítala v roku 2016 od autora, od ktorého som už predtým niečo čítala:

Žiadna


20. Najlepšia kniha, ktorú som v roku 2016 prečítala len na základe odporúčania:

Portrét Doriana Graya, Oscar Wilde.



21. Žáner, z ktorého som prečítala najviac kníh v roku 2016:

Fantasy.


22. Crush roku 2016:

1. Pán Darcy (Pýcha a predsudok, Jane Austen)
2. Angel (Tess d'Urberville)
3. Rhysand (ACOMAF, Sarah J. Maas)
4.  Will Herondale (Pekelné stroje, Cassandra Clare)



23. Najlepší debut roku 2016:

Osobne taký nemám.


24. Najkrajší a najlepší svet, v ktorom by som sa rada ocitla:

1. Ten náš v Pýche a predsudku.
2. Tieňolovecký svet


25. Najvtipnejšia kniha roku 2016:

ACOMAF, Sarah J. Maas.


26. Kniha, pri ktorej som sa rozplakala:

Tento rok žiadna. Viem, ťažko sa tomu verí.


Ak ste prišli až sem, tak vám ďakujem za prečítanie. Dopredu vám prajem Šťastný Nový Rok.

4 komentáre :

  1. Pekne si to zhrnula. Aj ja som písala knižné zhrnutie s top desiatkou najlepších kníh. 😃

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tento tag už robím dlhšie a tak som premýšľala, že na budúci rok to urobím trochu jednoduchšie a kratšie :D ale ďakujem :)

      Odstrániť
  2. Moc pěkné shrnutí :) Přečetla jsi toho vážně hodně :) Pro mě byl Dvůr trnů a růží také jednou z nejlepších knih tento rok :) Už se těším na další díl :) A Selekce mě naopak mile překvapila :) Myslela jsem si podle obálek že to bude primitivní princeznovská kniha pro mladší čtenářky, ale mě si nakonec stejně získala :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. K Selekcii sa možno vrátim a pokračovania ma presvedčia, ale zatiaľ tomu nedávam šance :/ a ďakujem :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top