20. novembra 2016

Zo zákulisia príbehov│7│plánovanie príbehu


Zo zákulisia príbehov je projekt dvoch skvelých slovenských bloggeriek Moon a Lyn. Každý mesiac dievčatá zverejnia otázky ohľadom písania príbehov a my na ne odpovieme. To by som však nebola ja, keby som sa nezapojila v polke projektu. Dúfam, že to dievčatám nebude vadiť.

Poďme na to!



1. Píšeš si plán príbehu alebo si len sadneš a píšeš?

Dokážem si sadnúť a písať si len tak aj teraz. Kedysi som to tak tiež robila a vedela som tak napísať celý príbeh, ale po spätnom čítaní nebol dobrý, bol veľmi plochý. Teraz, keď som už staršia potrebujem papiere, pekné perá, schémy, grafy a mapy. Plán príbehu ma baví asi ešte viac ako samotný príbeh.

2. Koľko súborov s informáciami o príbehu máš v počítači?


V počítači mám len súbor s rozpísaným príbehom a nejaké obrázky, ktoré ma inšpirujú. Príbeh mám ešte uložený na USB a pre istotu si ho preposielam aj na e-mail. Všetky informácie mám v zakladači. Je to pre mňa jednoduchšie a prehľadnejšie, keď si potrebujem niečo vyhľadať. Nemusím tak otvárať všetky súbory a hľadať, pretože všetko je na papieri a má svoje miesto. Ja vždy lepšie fungujem s papiermi ako s počítačom alebo mobilom.

3. Hľadáš fotky ľudí, ktorí sa podobajú na tvoje postavy?


Skôr moje postavy sa podobajú na fotky ľudí, ktoré nájdem. Obrázky ma dokážu neskutočne inšpirovať. K výzoru postáv, k samotným scénam alebo k príbehu. Lepšie sa mi opisuje, keď mám k tomu nejakú obrázkovú predlohu, pretože si to viem lepšie predstaviť. Pinterest je môj domov a asi by som sa bez neho nepohla. Ak by niekto moju knihu raz vydal, tak by ste v poďakovaní mohli vidieť toto:

Špeciálne poďakovanie patrí Pinterestu. Táto kniha by bez teba existovať nemohla. Ďakujem za všetko.

4. Snažíš sa svoje postavy spoznať bližšie? (napríklad: čo majú radi alebo čoho sa boja)


Vždy som mala ten názor, že moje postavy existujú odjakživa a teraz sa rozhodli povedať mi svoj príbeh a ja ho píšem. V duchu s nimi vediem rozhovory na rôzne témy a tým ich bližšie spoznávam. Je fakt sranda vymýšľať za nich odpovede a vytvoriť z nich plnohodnotné životy. Postavy sú pre mňa dôležité, pretože to sú osoby / osobnosti, ktoré hovoria svoj príbeh a práve aj preto sú pre mňa niekedy dôležitejšie ako samotný príbeh. Ak mi nesadne postava, ťažko sa mi číta príbeh.
V tom svojom sa rada zameriavam na detaily, rada svoje postavy opisujem a dávam im život. To je predsa dôležité lebo vďaka týmto detailom si čitatelia vytvoria svojich obľúbencov.


5. Píšeš si nejaké poznámky k príbehu a ak áno, kam si ich zapisuješ?


Samozrejme. Každý nápad si zapíšem do zápisníka a potom ich prepisujem na samostatné papiere, ktoré dám do zakladača. Je to pre mňa najjednoduchší spôsob. Všetko mám po kope a nič nemusím hľadať. Kedysi som to robila tak, že keď som mala nejaký nápad a nemala som si ho kde zapísať, opakovala som si ho v mysli, aby som naň nezabudla a čo sa nakoniec stalo? Aj tak som naň zabudla takže teraz všade so sebou vláčim perá a zápisníky.

6. Je pre teba náročné začať písať nový príbeh?


Ak je to myslené tak, že nový príbeh popri tomto  mojom hlavnom tak áno. Nemám rada rozpísané dva príbehy, musím pracovať len na jednom. Ak sa myslí nový príbeh po skončení predošlého, vždy je to na začiatku problém, pretože duchom som stále v predošlom svete a ťažko sa mi zvyká na nový, ale postupne to ide a nerobí mi to problém.

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top