19. novembra 2016

Zo zákulisia príbehov│4│poznaj svoj svet


Zo zákulisia príbehov je projekt dvoch skvelých slovenských bloggeriek Moon a Lyn. Každý mesiac dievčatá zverejnia otázky ohľadom písania príbehov a my na ne odpovieme. To by som však nebola ja, keby som sa nezapojila v polke projektu. Dúfam, že to dievčatám nebude vadiť.

Poďme na to!




„Nemám rada hromadnú výrobu jedla,“ zašomrala som smutne. „Necítiť v ňom lásku. Je jednoduché a vyrába sa len preto, aby sa nakŕmilo čo najviac hladných krkov.“


1. Do akej doby/storočia/dimenzie je tvoj svet zasadený a prečo?

Vymyslený svet – vymyslená doba. Môj svet je asi mix všetkého. Niekedy sa mi podobá na stredovek, niekedy na modernú dobu. V mojom príbehu sa síce nenachádzajú novodobé výdobytky techniky ako tablety, mobily alebo internet, ale niektoré iné veci fungujú rovnako ako dnes. Môj svet je čistý výmysel, nie sú v ňom žiadne reálne miesta.

2. Aké tri špecifické vlastností vystihujú svet v tvojom príbehu?

Zrkadlá – zrkadlá v mojom príbehu vytvárajú jednostranné portály. To znamená, že sa cez ne môže niekto dostať do môjho sveta, ale naspäť už nie. Sú pod prísnym dohľadom Spriadačov, ktorý musia každý príchod bytosti zaznamenať.

Myseľ človeka – existujú ľudia, ktorých myseľ má veľmi jednoduchú stavbu. Napríklad chudobnejší ľudia majú slabšie vzdelanie, iné rodinné zázemie a každodenné potreby ako tí, ktorí sa nachádzajú vyššie. Čím viac toho človek prežije, tým je jeho myseľ mocnejšia a zložitejšia. Myseľ tvoria poznatky, informácie, spomienky, myšlienky a všeličo iné. A presne o tomto sa hovorí v mojom príbehu, ale nechcem toho spomínať viac.

S mysľou človeka súvisí aj ďalšia vlastnosť a tou je ovládanie mágie. Mágia v mojom svete existuje, ale nie každý ju dokáže ovládať alebo povolať. Ak by niekto so slabou mysľou bol schopný povolať mágiu, tá by ho spálila. Nenapraviteľne by zničila jeho myseľ. Dotyčný by ďalej žil, ale jeho myseľ by bola mŕtva. Bolo by to niečo podobné ako udržiavať chorého človeka pri živote pomocou prístrojov v nemocnici. Až na to, že tento človek by mal otvorené oči a hýbal by sa. Len by nevedel premýšľať a jednoducho by nevedel o svete a o tom, čo sa deje okolo neho. Zložité na vysvetlenie – potrebovala by som viac priestoru. Takže na mágiu v mojom svete pozor. Dokonca aj tí najlepší so silnou a dobre trénovanou mysľou si niekedy netrúfnu využívať mágiu.

3. Kedy a ako si prišiel na myšlienku vytvorenia tohto sveta?

Nedá sa povedať pred koľkými rokmi som prišla na túto myšlienku. Môj príbeh sa stále vyvíja, žiadny osud nie je uzavretý a zlo ešte stále existuje. A pokiaľ ide o otázku ako... myslím, že to prišlo postupne. Som to basic dievča, ktoré má účet na weheartit,  pinterest, tumblr a deviantart. Obrázky umelcov ma dokážu inšpirovať. Na rozdiel od autorov zachytávajú len jeden dokonalý moment, ktorý nemá minulosť a nepokračuje. Preto vždy premýšľam ako sa daný svet na obrázku volá, aké má pravidlá, kto v ňom žije. Premýšľam nad tým, ako sa ten človek na obrázku volá, či má rodinu, z akého zázemia pochádza a ako skončí. Je to zábava. A myslím, že pri takejto zábave som si začala svoje bláznivé myšlienky zapisovať a obrázky sťahovať, no a z toho vzniklo toto.

4. Aký vzťah má tvoja hlavná postava k svetu, ktorý si vytvoril/a?

Adalyn tak asi ako všetci má určité výhrady. Nepáči sa jej kto diktuje pravidlá a nepáčia sa jej ani samotné pravidlá. Ale je to jej domov. Miluje ho.

5. Ako vnímaš proces hľadania informácií, ktoré sa chystáš zakomponovať do svojho príbehu? Zdá sa ti to zbytočné alebo tomu venuješ veľa času? 

Venujem tomu veľa času a práve to ma na tom tak baví. Keď už chcete napísať niečo poriadne, nemôžete si dovoliť ani jednu chybu. Baví ma prehrabávať sa v starých učebniciach fyziky a pozerať si ako dopadá svetlo na zrkadlo a ako sa vytvára odraz, páči sa mi čítať si konšpiračné teórie a podobné hlúposti, ktoré by sa dali zakomponovať do príbehu. K tomu všetkému trávim ešte mega veľa času v knižnici a prehrabávam sa v najrôznejších knihách.

6. Existuje v tvojom svete mágia? Akú má podobu? 

Samozrejme, že existuje. Je rozptýlená všade naokolo, nachádza sa aj v tých najobyčajnejších predmetoch. Má podobu energie, s ktorou môžu ľudia narábať. Nie je to však také jednoduché, potom by ju mohol využívať každý a nastal by chaos. Viac som o mágii povedala v otázke č. 2.

„Neodháňaj od seba jediného priateľa, ktorého tu máš.“     „Privilégium byť mojím priateľom si už dávno stratil,“ odvrkla som.


KVÍZ PRE AUTOROV: Vyznáš sa v tradíciách a histórii vlastného sveta?

7. 1.  Odohrali sa v histórii nejaké dôležité udalosti, ktoré ovplyvnili aj budúcnosť tvojho sveta?

Samozrejme. Ako by mohol bez dôležitých historických udalostí fungovať aj náš svet? Keby sa v minulosti nič nedialo, stále by to vyzeralo rovnako. Rovnakí ľudia, rovnaké pravidlá, rovnaké poznatky. Tak to proste nejde. Aj v mojom svete sa udialo veľa vecí, ktoré doteraz ovplyvňujú či už chod sveta alebo životy postáv.

7. 2. Ako by reagovali tvoje postavy, keby sa pri nich objavil človek z dnešnej modernej spoločnosti v džínsoch a s mobilom v ruke? (Pokiaľ nemáte fantasy svet: ako by sa tvoje postavy vyrovnali s príchodom mimozemšťana a s tým, že jeho vesmírna loď im parkuje vzadu v záhrade?

Adalyn by k nemu bola hrozne milá a zaujímala by sa o denim a iné látky, no a z mobilu by bola nadšená. Hlavne by sa jej páčili selfies.

Kai a Kiernan mali v tábore rekrútov v podstate rovnakú výchovu takže si myslím, že napriek rozdielnej povahe by sa zhodli na tom, že toho divného típka v džínsoch treba odviesť pred Okulum (najvyššia rada). Aj keď si myslím, že Kai by presviedčal Kiernana, že by nemali brať veci do vlastných rúk a mali by toho človeka priviesť živého. Nuž a Kiernan by sa s takým rozhodnutím nevedel vyrovnať a tak by aspoň potiahol ten mobil a po nociach ho skúmal.

7. 3. Aké oblečenie nosia tvoje postavy?

Adalyn je... z lepšej rodiny, z vyššej vrstvy ak chcete. Vždy má na sebe tie najlepšie a najjemnejšie látky a šaty na mieru. Pokiaľ ide o dôležité udalosti, etiketa má určité pravidlá. Musí nosiť šaty a každý druh udalosti má svoju vlastnú farbu. Pokiaľ ide o obyčajné dni, môže nosiť nohavice, košeľu a podľa počasia kabát alebo niečo iné.

Kai a Kiernan sú rekrúti a to znamená, že majú svoju uniformu na všedné dni, na slávnosti alebo iné významné udalosti a na zimu. Keď práve nie sú v práci a majú voľno, obliekajú sa každý inak.
Kiernan je ten typ, ktorý je od hlavy po päty oblečený v čiernom. Čierne čižmy, čierne nohavice, čierna košeľa a väčšinou nejaká bunda alebo plášť z ťažkého materiálu.
Kai má na sebe väčšinou tiež obyčajné čierne nohavice, čierne topánky na šnúrovanie, nejaké tričko a bundu.

Ostatné postavy a obliekajú primerane svojmu postaveniu a zázemiu. Nemám vymyslené nič špeciálne.

7. 4. Akého vierovyznania sú tvoje postavy? Sú súčasťou nejakého kultu, veria vo vyššiu moc alebo sú to ateisti?

Majú svoje náboženstvo, ale je to ako v našom svete. Niektorí veria a niektorí nie. Pokiaľ ide o náboženstvo a vyššiu moc, majú niekoľkých bohov, v ktorých veria, stavajú im chrámy, kde sa modlia a prinášajú im obete. No veria aj v niečo iné a nemajú svätyne len pre bohov.

7. 5. Kto v tvojom svete vládne? Komu sa postavy podriaďujú? Musia rešpektovať nejaké pravidlá?

Existuje tam určitá hierarchia. Neviem si predstaviť, či by niekedy mohol existovať svet, v ktorom by ľudia nemali svoje postavenie a úplne všetci by si boli rovní. V mojom svete je tiež niekto na vrchole, niekto v strede a niekto na úplnom spodku. 

                       „Medzi svetmi už odnedávna existujú trhliny..."                                „Čo? Portály?" skočila som mu do rečí prekvapene.                      "Nie,“ prevrátil očami. „Taký tuctový názov veciam nedávame. No oboje plnia podobnú funkciu, aj keď trhliny sú o niečo obmedzenejšie.“

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top