12. októbra 2016

Ako sa učiť na maturitu


Rozhodla som sa napísať vám pár tipov, ktoré mne osobne pomohli pri učení na maturitu. Samozrejme, niektoré tipy vám pomôžu aj pri každodennom učení. Viem, že už viaceré tieto tipy poznáte, ale pre istotu som to spísala aj pre iných, ktorým by to mohlo pomôcť.

Maturovala som v máji a mnohé z dole uvedených vecí mi pomohli. Takže poďme na to:



UČENIE
 • pri učení mi pomohlo, keď som mala všetko pokope v jednom zakladači (binder). Nemusela som tak so sebou nosiť kopu zošitov a aj pri učení som mohla prechádzať z jedného predmetu na druhý bez toho, aby som si musela vymieňať zošity.

 • stanovte si ciele. Stačí vám tou maturitou preliezť? Chcete ísť na výšku a potrebujete dobré známky? Alebo jednoducho chcete dobré známky pre ten pocit? Odpovedzte si na otázky a podľa toho sa rozhodnite odkedy sa začnete poriadne učiť. Ak máte dobrých učiteľov, začnú s vami opakovať od septembra. Niečo samozrejme musíte dohnať aj sami. Jednotkárom možno postačí akademický týždeň, ale ostatní potrebujú viac času. Hlavne nezaspíte na vavrínoch a naučte sa každú otázku aspoň na 50%, pretože je fakt nepríjemné, keď tam budete len sedieť, potiť sa a premýšľať nad tým, či ste vôbec niekedy o vašej vybratej téme počuli.

 • čas sa stane vaším najnovším nepriateľom. Preto sa posnažte o nejaký time management. Keď si poviete, že obetujete celý víkend alebo len sobotu na učenie, rozdeľte si čas.Napríklad sa hodinu budete učiť slovenčinu, hodinu si dáte pauzu. Ak je vám hodinová pauza dlhá, tak ju skráťte na polhodinu. Mne veľmi pomohlo, keď som striedala predmety a nevenovala sa celý čas len jednému. Hodinu som sa učila slovenčinu. Dala som si polhodinovú pauzu. Ďalšiu hodinu som sa učila angličtinu. Potom ďalšia polhodinová pauza. Niekto bude mať možno problémy s týmito skokmi z jedného predmetu na druhý, takže využije prvú možnosť. Je to individuálne. Niekto nemá rád hodinové intervaly a nevyhovuje mu táto možnosť. Tak si povedzte, že sa naučíte jednu otázku, potom si dáte pauzu na 30 minút a potom si tú otázku zopakujete a prejdete na iný predmet alebo druhú otázku z toho istého predmetu a keď sa ju naučíte, dáte si opäť pauzu.

 • rozhodnite sa, či si budete otázky písať do počítača a potom tlačiť alebo si ich budete písať ručne. Niekomu sa napríklad lepšie učí, keď ma všetko napísané vlastným písmom (ručne) a vlastnými slovami. Ak sa vám dobre učí zo zošita, ostaňte pri tom. Ak to všetko chcete mať pokope alebo po sebe neviete prečítať, prepisujte do počítača a vytlačte si to.



HIGHLIGHT
 - pamätám si aká som bola zúfalá z tej kopy čierneho textu na bielom papieri, keď som sa mala učiť. Vždy mi veľmi pomohlo, keď som si dôležité časti / kľúčové slová vyznačila farebne. V tomto vám nikto nebude vedieť poradiť, pretože vy sami si musíte vyznačiť to, čo si myslíte, že je dôležité.

- vytvorte si systém, tzv. color coding. Každej farbe prideľte význam. Červenou si napríklad vyznačte mená, zelenou dôležité roky, žltou informácie. Keď sa potom pozriete do poznámok, hneď budete mať jasno a lepšie sa vám to bude pamätať.


MINDMAPS - mapa mysle
  • s highlightom alebo vyznačovaním si kľúčových slov alebo dôležitých vecí úzko súvisí aj mapa mysle (mindmaps). Možno si poviete, že vám to pridá len prácu navyše, ale verte mi, že toto pomáha. Podstatou je, že do stredu papiera si napíšete tému, ktorej sa mapa bude týkať a tú budete postupne rozvetvovať a pripisovať k nej kľúčové slová a body, ktoré sa témy týkajú.

 • ja som sa pomocou týchto máp učila angličtinu. Kľúčové slová mi pomohli k tomu, aby som sa nepozerala stále do poznámok a papierov. Vďaka tým slovám či bodom na mape sa vynájdete. Keď pozriete na to slovo, budete vedieť, o čom rozprávať, budete vedieť, čo k danej téme patrí.

Toto je veľmi jednoduchý príklad mapy mysle, ale keď si ich hodíte do googlu a pozriete si obrázky, budete vedieť, že niektorí si ich robia oveľa zložitejšie a majú lepšiu štruktúru. Mne to však stačilo takto.



FLASHCARDS / INDEX CARDS
 • vytvorte si malé kartičky z papiera (alebo si hotové kúpte v Kauflande), kde na jednú stranu si napíšete tému alebo nejaké kľúčové slovo a na druhej strane si napíšete vysvetlenie, význam alebo maximálne stručné poznámky. Tieto kartičky sú veľmi dobré na cudzí jazyk, môžete sa tak preskúšať slovíčka, ale aj na iné predmety sú fajn. Pri ekonomike sa tak napríklad môžete preskúšať či viete základné ekonomické pojmy a ich význam. Je len na vás na aký predmet ich použijete.

 • tieto kartičky sú dobré v tom, že sú malé a môžete ich preletieť zrakom aj v posteli predtým ako pôjdete spať alebo si ich môžete pozrieť v autobuse cestou do školy.




VOICE RECORDING
 • farby, grafy, kartičky, mapa mysle... to všetko vám pomôže k tomu, aby ste si tému lepšie zapamätali. No nepotrebujete vždy len čítať a učiť sa týmto spôsobom. Dobrou pomôckou by pre vás mohlo byť aj to, aby ste si v mobile zapli diktafón a nahovorili si všetky poznámky a napríklad doma alebo cestou do školy by ste si ich mohli pustiť namiesto hudby a mohlo by vám to pomôcť. Bolo by to niečo nové a hlas by ste si zapamätali možno lepšie ako slová, ktoré prečítate.




 SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
  • toto sa bude týkať skôr tej literatúry - keď sa neviete prinútiť k tomu, aby ste si vzali knihy z povinného čítania a prečítali ich, pozrite si čitateľské denníky na internete. Vždy si ich pozrite viac, pretože autori týchto referátov alebo denníkov majú vlastný štýl a všetci napíšu obsah alebo rozbor diela úplne inak, preto si to skombinujte a z každého si vyberte niečo.

 • ak máte problém naučiť sa diela, obsahy a postavy a ste už zúfalí, pretože sa vám všetko pletie, je dobré pozrieť si filmovú adaptáciu. Verte mi, že z filmu si zapamätáte oveľa viac, aj keď je jasné, že detaily vo filmoch sa môžu od tých z kníh líšiť. My sme zvykli filmy pozerať na literatúre keď sme mali viac času, dajú sa však nájsť na internete a zvyknú ich dávať aj v TV.

 • ďalšia pomôcka je od mojej kamarátky a spolužiačky, ktorá si to urobila ako prvá a potom sme to po nej opakovali všetci, pretože to neskutočne pomohlo. Vytvorte si tabuľku, kde si napíšete autor, dielo, obdobie, žáner / útvar a postavy. Bude to prehľadné a pri učení alebo opakovaní vám to pomôže.




Stránky, ktoré vám pomôžu pri každodennom učení:

www.scholar.google.sk / com - je to google, ktorý redukuje množstvo stránok na také, ktorých informácie sú overené a pomôžu vám pri písaní esejí alebo referátov. Túto stránku som využívala pri písaní maturitnej práce, dosť pomohla.
www.mathway.com - zadáte matematický problém a táto stránka vám napíše odpoveď.
www.wolframalpha.com - podobné ako mathway, ale wolframalpha vám ukáže aj postup, výsledok, grafy a podobne.


Dúfam, že vám tento článok aspoň trochu pomohol :)
xoxo Tina

2 komentáre :

  1. Já měla jeden systém: opakovat, opakovat, opakovat. Nic jiného nefunguje. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U mňa práve systém neustáleho opakovania vôbec nepomáhal tak som musela vymyslieť niečo iné :D :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top