15. septembra 2016

Snívajte s Pipom o Veľkých nádejach

Veľké nádeje je nádherný príbeh o sirote menom Pip (čo je totálne Dickensov štýl), ktorý po stretnutí so záhadnou slečnou Havishamovou a krásnou slečnou Estellou sníva o tom, že sa raz z neho stane veľký a učený pán. Jedného dňa sa na neho obráti slnko a usmeje šťastie a zrazu má v rukách „veľké nádeje“ a život sa mu od základov zmení.

Na Dickensovi sa mi páči to, že čokoľvek počas príbehu očakávate, on to o niekoľko strán vyvráti. Čakáte, že sa stane to a to, pretože tak to proste v iných knihách býva, ale on ma odlišné plány a tak vám každú myšlienku vyvráti a akýkoľvek koniec čakáte, verte mi, že nenastane. Skončí sa to úplne inak.

Charles Dickens ma už pri prvých stranách presvedčil, že klasika rozhodne nemusí byť nudná, ak autor vie ako narábať so slovami a vie, čo na čitateľa zaberá. Pip mal skvelý humor a často som sa na jeho premýšľaní zasmiala.




My sister, Mrs. Joe Gargery, was more than twenty years older than I, and had established a great reputation with herself and the neighbors because she had brought me up “by hand.” Having at that time to find out for myself what the expression meant, and knowing her to have a hard and heavy hand, and to be much in the habit of laying it upon her husband as well as upon me, I supposed that Joe Gargery and I were both brought up by hand.

V niečom mi pripomínal mňa samú. Ak si niečo pomyslel, chcel to dosiahnuť a mal kopu snov, no hlavne veľké ambície, ktoré jeho nádeje zastierali. Po celý čas, ako som čítala, som mu držala palce a fakt som si ho obľúbila. Máte možnosť dobre ho spoznať a vidieť ho rásť, pretože táto kniha je písaná od jeho detstva až po dospelý život.

Nielen Pip je skvelá postava. Dickens v knihách vytvára postavy, na ktoré len tak ľahko nezabudnete. Avšak, niektoré sú lepšie ako tie druhé. Napríklad taká slečna Havishamová vo mne zanechala zvláštne pocity, a aj keď ju mnohí nemali radi kvôli tomu, ako sa správala, ja som si ju celkom obľúbila. Mala taký zvláštny pohľad na svet a pokrivené myslenie kvôli množstvu vecí, ktoré sa jej v živote stali, že ju na jednej strane ľutujete a na druhej strane na ňu pozeráte z vrchu.

Napriek tomu som sa nemohla donútiť dať tomuto dielu plný počet hviezdičiek. Možno preto, že vo mne zanechal taký melancholický pocit a možno preto, že som sa nevedela stotožniť  s tým, ako dej plynul. Každopádne milujem Veľké nádeje a milujem Dickensa. Keď si od neho prečítam viac kníh, možno svoje hodnotenie zmením.

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top