14. februára 2016

Práca v zahraničí │Moja skúsenosť...


Určite každého láka možnosť odísť do zahraničia pracovne. Buď chcete ísť na celý rok a viac, alebo ako v mojom prípade len na leto. Pokiaľ ide o vycestovanie do zahraničia za prácou, nejde vždy len o ňu. Zlepšíte sa v danom jazyku, spoznáte novú kultúru a vytvoríte si priateľstva na celý život s ľuďmi z celého sveta. Už to znie trochu príťažlivejšie, nie? Tento článok sa bude týkať len Veľkej Británie, neviem ako to funguje inde vo svete.

Keď som minulé leto prvýkrát mala vycestovať do zahraničia ja, mala som kopu otázok a hľadala som takéto články všade po internete a zároveň nejaké recenzie - niečo, čo by mi pomohlo správne sa rozhodnúť. Dúfam, že vám tento článok bude aspoň trochu nápomocný a že si vytvoríte obrázok toho, ako to asi vyzerá.

Mala som čerstvých 18, bola som pekne naivná a myslela si, že všetko pôjde veľmi ľahko. A ako to tak býva, mýlila som sa. Teraz po pol roku viem, aké veci by som urobila inak. Aspoň viem s istotou povedať, že by som si zabalila menej veci!


• MOŽNOSTI

Pokiaľ ste teda pevne rozhodnutí, že chcete ísť na brigádu do zahraničia, musíte sa rozhodnúť ako to vlastne uskutočníte. Samozrejme, je tu možnosť, že pôjdete na vlastnú päsť tak, ako sa to robilo kedysi a ako možno vycestovali vaši starí rodičia a prarodičia. To znamená, že vycestujete s dvadsiatkou vo vrecku a budete dúfať, že keď prídete na miesto, nájdete si nocľah a na druhý deň prácu. Nerada vám to hovorím, ale nie každý má to šťastie a nie každý je tak všetečný, že by sa mu niečo takéto podarilo. Neviete, aký ten nocľah bude a či vôbec a neviete, čo za prácu si nájdete a či je to vôbec bezpečné.

Ďalšia možnosť je, že máte v zahraničí rodinu, ktorá vám prácu vybaví a celý čas budete bývať u nej. Táto možnosť je zrejme najlepšia. Rodina vám so všetkým pomôže, nebudete sa cítiť, že ste sami a ak budete mať otázky, dostanete na ne rýchlo odpoveď. Je to vaša rodina a možno nebudú chcieť, aby ste im za ubytovanie platili. Z vašej mzdy vždy prispejete do domácnosti a na jedlo. Takže na tom ušetríte pekné peniaze a budete mať každý deň pohodlie domova.

Tretia možnosť je nájsť si nejakú agentúru, ako to bolo v mojom prípade, ktorá vám nájde prácu aj ubytovanie. Aj tu však človek nájde výhody, aj nevýhody. Moja rada znie, kontaktujte agentúru, ktorú máte z odporúčania. Keď som išla pracovne do zahraničia ja s kamarátmi, mali sme tú agentúru overenú a to je vždy lepšie. Napísali sme e-mail s informáciami odkedy by sme chceli nastúpiť (napríklad od konca júna do začiatku septembra) a koľko členná skupinka sme, poprípade ešte nejaké otázky, ktoré máme. Agentúra vám neskôr odpíše s možnosťami práce, väčšinou sa jedna o rôznu prácu v skladoch (balenie, vybaľovanie, značenie - textil, potraviny), o prácu v pekárni alebo vás môžu dať na kuraciu farmu (práca s mäsom - odtiaľ mám veľmi vtipný zážitok). Pokiaľ však máte naozaj dobrú angličtinu, môžete ísť pracovať niekde do reštaurácii alebo do hotelov. Tiež musíte počítať s tým, že vás možno budú aspoň v tých skladoch a pekárni potrebovať aj na nočnú prácu. A tiež si musíte premyslieť či ste ochotní pracovať 12 hodín každý deň alebo každú noc. Pracovný čas sa pohybuje od šiestej ráno do šiestej večer (denná) a od šiestej večer do šiestej ráno (nočná). Príplatky a nadčasy môžete požadovať až po troch mesiacoch.

• PRÁCA CEZ AGENTÚRU

Takže, agentúra vám napíše s ponukou práce a vy si vyberiete, kde by ste radi išli a neskôr sa vám ozvú s možnými termínmi. My sme zobrali hneď prvý voľný, pretože sme chceli pracovať celé leto a ďalšia ponuka by prišla možno neskôr. Keďže ja som bola v treťom ročníku na strednej, potrebovala som uvoľnenie z vyučovania. Dva dni z vyučovania vás môže uvoľniť triedny učiteľ a ak je to viac ako dva dni, musíte požiadať riaditeľku školy a vtedy je najlepšie napísať písomnú žiadosť a zaniesť ju. Vzor žiadosti budete mať nižšie, stačí sa prekliknúť cez link. Ďalej budete s agentúrou riešiť ďalšie dôležité veci. Musíte poslať svoj životopis v angličtine, vyplniť nejaké dotazníky a podobné dokumenty. Všetko to preberiete s osobou, s ktorou to budete vybavovať. Budete mať na ňu e-mailový kontakt, telefónne číslo alebo skype.

Tiež musíte počítať s tým, že si budú chcieť overiť na akú úroveň viete angličtinu. Ja som robila niečo ako "interview" cez telefón. Bol to normálny rozhovor, kde sa ma pani z agentúry pýtala jednoduché otázky v angličtine (ako sa volám, kde bývam, aké mám záľuby, či som bola niekedy v zahraničí a kde a na ako dlho chcem ostať tentokrát). Napriek tomu, že chcete pracovať len v sklade, kde toho veľa nenahovoríte, potrebujete angličtinu aspoň na tej základnej úrovni. Predsa len ste sa rozhodli aspoň na čas žiť niekde inde.


• NÁKLADY

Musíte rátať s tým, nakoľko vás vyjdu počiatočné náklady. Nás to vyšlo okolo 900 - 1000 eur. Je v tom zahrnutá suma, ktorú musíte zaplatiť agentúre za sprostredkovanie práce a za vybavovanie okolo toho - 250 eur. Ďalej si musíte zaplatiť letenku, ktorá je drahšia alebo lacnejšia podľa dátumu, kedy odchádzate - ja som platila okolo 120 - 150 eur, už neviem presne (je v tom započítaná samotná letenka, váha batožiny a poistenie za batožinu). Ďalej si potrebujete niečo nakúpiť, možno väčší kufor, nepremokavú bundu alebo niečo podobné. A tiež potrebujete peniaze na dopravu. Od vás na letisko, z letiska v zahraničí do mesta, kde budete pracovať a zaplatiť ubytovanie. Vždy je lepšie zameniť si aspoň 500 - 600 eur (podľa potreby) na živobytie, kým si nevybavíte všetko dôležité ohľadom práce a kým nedostanete prvú výplatu.

Ďalšie "interview" alebo pohovor sme mali v práci, kde sme museli podpísať zmluvu a mali sme tak tiež také ľahké testovanie angličtiny. Rozprávali sme sa s nadriadeným (všetci tam boli veľmi mladí!) o práci, vysvetľoval nám základné veci, ktoré sme potrebovali vedieť a dal nám kontakt. Neverili by ste tomu, akí tam boli všetci veľmi milí, zhovievaví a nápomocní!


• MZDA

Minimálna mzda sa pohybuje od 6,50 libier na hodinu, čo v porovnaní so slovenskou minimálnou mzdou je fakt dosť dobré. Avšak netešte sa dopredu. Z tej výplaty si budete musieť platiť ubytovanie, stravu a aj dopravu do práce. Výplatu budete dostávať každý týždeň zvyčajne podľa toho, kedy prídete. My sme prišli v stredu a tak sme prvú výplatu mali už o týždeň v stredu (vtedy nám prišla na e-mail niečo ako výplatná páska - výplatný e-mail) a v piatok sme si mohli ísť po peniaze. Avšak týždenne vám budú platiť len pokiaľ pracujete cez agentúru alebo sa na tom so zamestnávateľom dohodnete, inak to funguje mesačne.
Prvé týždne vám budú dávať šek, ktorý si musíte podať v banke, kde vám ho vyplatia. Dobre si pozrite, aká banka je na šeku, podľa loga a do tej banky pôjdete. Nezabudnite si so sebou zobrať ID kartičku, čo je v našom prípade občiansky preukaz.


• BANKOVÝ ÚČET

Neskôr budú od vás požadovať, aby ste si vybavili bankový účet a k tomu budete potrebovať National Insurance Number (poistné číslo), ktoré je jedinečné pre každého človeka. Preto budete musieť cestovať do najbližšieho mesta, kde je Job Centre (po našom úrad práce). Budete si však musieť zajednať appointment (schôdzku) telefonicky, pokiaľ je to mesto ďalej a nemáte možnosť cestovať tam každý deň. Povedia vám dátum a čas, kedy sa máte dostaviť. Je to veľmi jednoduché, pýtajú sa vás len jednoduché otázky ako každý iný. Do kedy plánujete ostať, odkiaľ ste, koľko máte rokov a podobne. Neskôr vám vygenerujú vaše číslo a pošlú vám dokumenty a číslo poštou. To číslo musíte odniesť naspäť do práce, nech si ho zaevidujú a potom si už môžete vo vami vybranej banke znovu vybaviť appointment (schôdzku), kde sa už bude vybavovať bankový účet. Nemusíte sa báť, že od vás budú požadovať niečo nad vaše sily. Všetko čo budú potrebovať vám dopredu oznámia a všetci ľudia sú tam naozaj milí a ochotní pomôcť.


• UBYTOVANIE

Pokiaľ ide o ubytovanie, väčšinou platia zdieľané domy / domácnosti. To znamená, že vás ubytujú v rodinnom dome, kde žije viacero ľudí. Každý týždeň zaplatíte vášmu landlordovi (niečo ako správca alebo domáci) za ubytovanie. Ceny sa pohybujú od 65 - 85 libier. Ja som platila 75 libier, pretože som bývala vo väčšom dome a mala som vlastnú izbu, ktorú som nemusela s nikým zdieľať. 70 libier sa platilo len za ubytovanie a 5 libier išlo na energie, vodu a podobne. Cena ubytovania je samozrejme vyššia vo väčších mestách ako je napríklad Londýn.


• JEDLO

Počítajte s tým, že pokiaľ takto vycestujete, tak možno prvé dni kým sa udomácnite a kým pôjdete do práce, budete žiť na instantných polievkach a možno nejakom veľmi rýchlo pripravenom jedle. Stratíte komfort svojho domova a zabudnite na jedlo vašej mamy z domova a čo najskôr zabudnite na chlieb, aký ho poznáte. Najlepšie bude, ak sa pred odchodom naučíte aspoň zopár ľahkých jedál, ktoré si budete môcť variť. Pretože žiť viac ako týždeň z toastu a šunky je fakt nezdravé a budete potrebovať teplé jedlo.

Môžete sa spoľahnúť, že je tam Tesco, ktoré určite poznáte a veľmi lacný Lidl, ktorý na nakupovanie a ušetrenie peňazí odporúčam. Aldi je tiež tá lacnejšia možnosť, no a sieť Sainsbury's má priemerné ceny, ale naozaj veľký výber.


• DOPRAVA

Musíte počítať s tým, že je tu možnosť, že sa budete musieť do práce nejako dopraviť. Mojou nevýhodou bolo, že som do práce musela dochádzať okolo 10 kilometrov. Bývala som v prímestskej časti a moja práca sa nachádzala na druhej strane mesta v priemyselnej oblasti. Je možnosť každý deň si volať taxík. Po pár dňoch v práci si môžete zajednať aspoň odvoz z roboty. Vždy sa nájde niekto milý, kto má auto a pár voľných miest a ak sa dohodnete skôr, máte to v suchu.

Ďalšia možnosť je chodiť autobusom a tu je to trochu horšie. Buď vám pôjde spoj priamo len niekedy alebo pôjde priamo, ale budete musieť aspoň dva alebo tri krát prestúpiť. Vo Walese platilo to, že si môžete kúpiť týždenný alebo mesačný lístok na autobus (weekly / monthly ticket). Weekly ticket (týždenný lístok) stál okolo 11,50 libier. Musíte však dbať na to, že v meste môže fungovať viacero autobusových spoločností, takže ak si kúpite lístok u jednej spoločnosti, nemôžete očakávať, že vám bude platiť aj u druhej.


• POSLEDNÉ TIPY

Ak idete pracovne do zahraničia po prvýkrát, vždy je lepšie vycestovať so skupinkou kamarátov. Nebudete sa cítiť veľmi osamelo, keď prídete do neznámeho prostredia. Nesmiete však čakať, že s nimi budete vždy pracovať. Aj keď požiadate, že by ste s nimi radi pracovali a aby vás nerozdeľovali, nie vždy vám vyhovejú. My sme boli už od prvého dňa oddelení a všetci sme postupom času pracovali inde a stretávali sme sa na konci zmeny alebo počas prestávok, ktoré však tiež nemusíte mať spoločné. Nesmiete sa obávať! Stačí byť trochu výreční, predstaviť sa a nájdete si kopu nových kamarátov, s ktorými sa budete stretávať každý deň.

Keď vycestujete takto na leto, väčšinou ide o sezónne práce, ktoré sa začínajú od januára alebo februára a končia niekedy v auguste. To platilo pre našu prácu. To znamená, že keď končí sezóna, agentúra je podľa zmluvy povinná nájsť vám náhradnú prácu dovtedy, kým neodcestujete domov.

Keď sa už blíži termín odchodu späť domov, nezabudnite sa ísť uistiť, či nepotrebujete niečo podpísať ohľadom odchodu alebo niečo podobné. Za ten čas čo tam pracujete sa vám nahromadia hodiny, ktoré si môžete vybrať ako dovolenku, preto si musíte vypísať papier, ktorý sa volá Holiday Request. Vrátia vám za to peniaze podľa odpracovaných hodín.

Na záver by som rada napísala, čo vám to môže dať do života:

○ Samostatnosť
○ Zodpovednosť - za seba aj za svoje konanie. Ako 18 ročná som si musela všetko platiť sama, musela som sa naučiť poriadne hospodáriť s peniazmi, za ktoré som si musela platiť stravu, ubytovanie a dopravu.
○ Priateľov z celého sveta na celý život.
○ Spoznáte sami seba a svoje možnosti.
○ Zlepšíte si jazykové schopnosti a prekonáte rôzne bariéry.
○ Skúsenosti
○ Neberte to len ako prácu. Ste predsa v zahraničí. Užite si to najviac ako sa dá!

VEĽA ŠŤASTIA! AK MÁTE NEJAKÉ OTÁZKY, ŠUP S NIMI DO KOMENTÁROV A JA VÁM RADA ODPOVIEM :)


Dôležité odkazy:

Žiadosť o uvoľnenie zo školy
Životopis v angličtine (to je uvedené ako príklad, niektoré agentúry vám pošlú šablónu, do ktorej budete informácie len dopĺňať)
Čo si zbaliť?
Nezabudnite na...

4 komentáre :

  1. Jednou do budoucna bych si ráda vyzkoušela práci v zahraničí, protože to vidím jako skvělou šanci, jak se do zahraničí podívat a nějak se tam začít orientovat pro třeba přestěhování tam. :) Osobně chci v dospělost bydlel v jiné zemi než je ČR a tak doufám, že se mi někdy naskytne také možnost takto odcestovat za brigádou. :)
    Článek jsem přečetla opravdu se zájmem, pěkně napsané. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :)
      Ja by som tiež chcela odcestovať niekam do zahraničia a možno tam aj začať žiť :))

      Odstrániť
  2. Byla jsem zvědavá na tento článek, jelikož v létě chci do UK vycestovat. Ale nechci přes agenturu a rozhodně chci jet sama. Takže nic :) Ale snad pomůže tenhle článek někomu jinému :) Já mám naštěstí už většinu věcí pozjišťovaných :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nepísala som len o cestovaní cez agentúru, nižšie sú aj iné informácie, ktoré by ti mohli pomôcť :))

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top