5. júla 2015

Cestujem, cestuješ, cestujeme... │Kultúrny šok │


Vo Wrexhame (Wales) som zatiaľ len týždeň, no napadlo mi uverejniť článok s množstvom vecí, ktoré sú tu iné a možno tak pri niektorých ľuďoch spôsobia kultúrny šok. Nepotrebujete veľa času v zahraničí na to, aby ste si všimli rozdiely, ktoré tu panujú a tak som sa rozhodla vychytať niektoré z nich a niečo vám k nim povedať a tak priblížiť život vo Wrexhame (Wales).


• Turista vo Wrexhame
Myslím, že toto neplatí len na oblasť, v ktorej sa nachádzam, ale na všetky krajiny, do ktorých sa dostanete. Turista sa od domáceho líši tak, že kráča pomalým tempom, vyzerá stratene a obzerá sa okolo seba, poprípade všetko naokolo fotí. Domáci ide rýchlo, skoro vždy sa niekde ponáhľa a nájdete málo ľudí, ktorí majú chuť na to, aby sa do práce dostali pešo. Doprava tu ide v plnom prúde.

• Ľudia naokolo
Určite sa nikdy nestane, aby ste odišli z obchodu bez toho, aby vám predavačka povedala: „Have a lovely day!“ alebo „Have a nice day!“. Tak isto aj v práci – ľudia sa proste prídu zoznámiť, chcú vedieť moje meno a odkiaľ som. Je to naozaj veľmi príjemné, keď prídete na druhý deň do roboty a ľudia sa vám začnú zdraviť a pýtať sa, ako sa máte. Všetci sú naozaj veľmi zdvorilí. Ak sa stane, že nechtiac niekoho udriete alebo mu niečo urobíte, ospravedlní sa vám za to, aj keď vie, že to nie je jeho chyba. A všetci sú takí ochotní! Máte s niečím problém? Nevadí, stačí sa opýtať a všetko bude v poriadku.

Našinci
Keď tu stretnem nejakého Slováka, ako keby som stretla rodinu. Je pre mňa v podstate úplne cudzí, no keď ste niekde ďaleko od domova, veľmi oceníte to, že sa môžete s niekým takým porozprávať.

• Nevyspytateľné počasie
Áno, ešte budete počuť veľa kecov o tom, aké má UK počasie. Prišla som sem s tým, že som mala polku kufra zapratanú hrubými a teplými svetrami a všetko som mala s dlhým rukávom. A väčšinu času, čo som tu, svieti slnko. Takže som mala aspoň výhovorku na to, aby som išla na nákupy.

• Jedlo
Je vzrušujúce ochutnávať niečo zo zahraničných kuchýň. Pokiaľ ide o UK, nájdete tu naozaj čokoľvek. Majú (ako sa hovorí) z každého rožka troška. No nie o tomto som chcela teraz hovoriť. Keď som v obchode, často vidím rodiny na tých veľkých rodinných nákupoch, veď to poznáte. No polka košíka je zaprataná len polotovarmi, čo nepovažujem za zlo. Zlo je to, že sa nimi stravujú stále a nielen raz za čas. A pokiaľ tu príde Slovák ako ja a chce si niečo navariť, musí sa rozlúčiť s niektorými klasickými surovinami. Piškóty? Nie. Kyslá smotana? Len nejaký zvláštny dresing, ktorý sa na ňu chce podobať. Strúhanka, droždie – to všetko sa hľadá veľmi ťažko. Chcete jogurt? Najlepšie bude, ak si pozriete zloženie, pretože niektoré sú veľmi presladené a navyše aj riedke. Šunku som zatiaľ našla len po 10 plátkoch za 1,50£. Rožky a normálny chlieb nemáte šancu zohnať. Musíte si proste len zvyknúť.

• Doprava
Človek sa cíti ako debil, keď ide pešo. Všetci sa tu dopravujú buď autom (ktoré si môžu mimochodom dovoliť meniť každý mesiac) alebo mestskou hromadnou dopravou. Cyklisti tu majú vyznačené chodníky, no nájdete málo ľudí na dvoch kolesách. Prechody pre chodcov sú málokedy vyznačené tak ako u nás, konkrétne som taký našla len jeden. A dávajte si pozor, keď prechádzate cez cestu. Po prvé vás zmetie to, že tu sa jazdí na ľavej strane a po druhé to, že cesta má dva až viac pruhov a keď šoféri prechádzajú z jedného do druhého, často krát sa zľaknete, že vás zrazia, pretože to tak vyzerá.

• Elektrika
Ak si chcete nabiť mobil / tablet / notebook musíte mať prípojku na ich zásuvky inak sa nepohnete. A o zásuvky nemusíte mať starosť. Vo veľkom rodinnom dome je ich kopa, preto môžete pohodlne ostať na mieste, pretože viete, že v okolí jedného metra sa nachádza nejaká zásuvka, na ktorú sa môžete napojiť.

Voda
Je tu taký menší problém s vodou. Dávajte si pozor ak sa pôjdete sprchovať alebo ak budete umývať riad ručne. Ak pustite vodu z kohútika na studenú vodu, budete ju mať ľadovú. Ak pustite z toho na teplú, budete mať horúcu. Je veľmi ťažké nájsť zlatú strednú cestu a hlavne keď ste v sprche a tá funguje na trochu iný spôsob ako sme zvyknutí.

• Mzda
Prídete sem pracovať a dostanete minimálnu mzdu, ale aj tak ste šťastní lebo je to stále oveľa viac, ako dostanete na Slovensku.

• Nákupy

Neberte si so sebou veľa oblečenia. Ja som tú chybu urobila a zobrala som si aj dosť zbytočné veci, takže pri odchode tu asi polovicu nechám, pretože si nakúpim lacnejšie a kvalitnejšie oblečenie a navyše sú tu vkuse nejaké akcie a zľavy, takže si prídem na svoje.

4 komentáre :

  1. Tie predavačky by mohli aj u nás také byť :/ U nás ? Dobre, že ťa nepošlu kade ľahšie už keď zaplatíš :D Aspoň u nás teda ...
    www.aduliksun.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To poznám tiež :D A tu je to úplne naopak, všetci sú až prehnane milí :D

      Odstrániť
  2. Tá prípojka sa nám stala na Cypre 8D Nechápali sme zmysle zástrčiek, neboli sme si istý, či to čudo je zástrčka 8D našťastie nám poskytli prípojku.
    Ja mám teraz už skoro rok bratranca pracovne blízko Londýna a tiež hovorí, že tam tá mentalita a slušnosť je na úplne inom leveli ako tu. A tiež peniaze, ktoré zarába tam nie sú extra, ale na naše pomery je to super. A to pracuje v Tescu! Tam ale zo zahraničných ľudí majú lacnú pracovnú silu, lebo ich ľudia také jednoduché práce za (pre nich) nízku mzdu robiť nechcú.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A keď si ešte pomyslíš, že 6,50£ na hodinu je u nich minimálna mzda a pre mňa je to hotové bohatstvo :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top