29. marca 2015

I'll Give You the Sun │ Umelecké dielo vnútri knihy...


“Meeting your soul mate is like walking into a house you've been in before - you will recognize the furniture, the pictures on the wall,the books on the shelves, the contents of drawers: You could find your way around in the dark if you had to.”

Predtým, než ma Jandy pri poslednej kapitole tresla knihou po tvári a zakričala: „Ďakujem za pozornosť.“ (samozrejme, obrazne povedané), som si myslela, že som už často zažila niečo, čomu sa povie knižná dokonalosť. Najprv som si myslela, že počkám, kým sa kniha preloží do slovenčiny, ale nakoniec som to nevydržala (celkom milo ma moja angličtina prekvapila). A som rada, aj keď celé to: „OMG OMG OMG. This book was so beautiful!!!“ na Goodreads bolo už trápne. Teraz sa radím presne do tejto skupiny ľudí, ktorí nehovoria o ničom inom len o #NoahandJude.


Tak a teraz, aby sme sa trošku dostali aj k pointe. Keby to bolo na mne (čo aj je), tak by som vám povedala len to, že tento príbeh je úžasný a aby ste si ho prečítali. Tak by asi vyzerala táto recenzia, pretože vám nechcem dať informácie. Chcem vám povedať čo najmenej, aby ste mali väčší čitateľský zážitok, pretože táto kniha si naozaj zaslúži všetku pozornosť, ktorú jej môžete vynaložiť.

“When people fall in love, they burst into flames.”

Takže v skratke. Príbeh hovorí o dvojčatách o Noahovi a Jude, ktorí sú umeleckí nadaní a tak si ich mamka myslí, že najlepšie bude, ak sa obaja zapíšu na umeleckú školu. Noah je Noah. Veľmi som si ho obľúbila. Milovala som jeho myseľ  a tiež Neviditeľné múzeum. Milovala som jeho vášeň k umeniu a to, ako zvykol maľovať v mysli tak dobre, ako na papieri. Tak veľmi som si priala, aby sa jeho sen splnil, aby sa na tú školu dostal. A potom je tu Jude, jeho sestra. Dievča, ktoré má veľa priateľov, chodí na tie ich americké večierky a dievča, pri ktorej si ľudia, čo prehlasujú, že deti by sa nemali byť, môžu svoj názor hodiť do koša. Tá by teda fakt potrebovala, aby jej niekto jednu alebo dve výchovné dal. Noah je gej a Jude je decko, ktoré mi liezlo na nervy viac, ako Umbridgeová v Potterovi.

V knihe máme možnosť spoznať oboch. Noah rozpráva o ich živote, keď mali trinásť a Jude, keď mali šestnásť. Na začiatku ma to trochu miatlo, no nakoniec mi to preskakovanie nevadilo, pretože Jandy ich dokázala dokonale odlíšiť. A áno. Noaha mám radšej ako Jude. Neskôr som ju dokázala trochu pochopiť, no aj tak som voči nej nenašla žiadne sympatie. Noah a Jude zvykli hrať takú hru, že koho by zachránili, keby mali na výber (napr. otca alebo mamu?). A tak keby vedľa mňa postavili Noaha a Jude, asi by ste teraz už vedeli predvídať moju odpoveď. A vždy keď som čítala Noahové časti sa mi v mysli prehrávala pesnička ‚Here comes the Sun (doo doo doo doo), here comes the Sun and I say, it’s alright...‘ (The Beatles).


“Quick, make a wish.
Take a (second or third or fourth) chance.
Remake the world.”

Jandy sa vie parádne hrať so slovami. Nielenže vytvorila knihu, v ktorej sa hovorí o umení, ona to umenie do tej knihy nejako preniesla a ja neviem ako. Pretože keď som čítala, videla som množstvo farieb, celé to bolo také pestré. Každej postave autorka vytvorila vlastný príbeh, ktorý mal hĺbku a bolo v ňom plno emócií. A tiež tam nasadila taký plot twist, že som skoro spadla z postele a tablet letel meter dvadsať do výšky (Nehovorím len o tom, ako tragicky sa zmenili a že Noah bol ten populárny a Jude tá divná, ktorá chodila s cibuľou vo vrecku). Wow. Tá žena je Pani Spisovateľka. Možno mohla na začiatok napísať upozornenie, že by ste jej knihu nemali čítať na verejnosti, pretože buď sa budete smiať niekde v autobuse ako šialenci, ktorí unikli z psychiatrie alebo budete mať v škole chuť plakať. Vlastne nie. Jandy neznásilňuje pocity čitateľa. Áno, vyžmýka z vás emócie, ale nerozplače vás. A to je väčšie umenie.

“In one split second I saw everything I could be, everything I want to be. And all that I’m not.” 

Táto kniha poskytuje veľmi dôverný náhľad do jednej rodiny. Opisuje vzťahy medzi súrodencami a celé to spojenie a ochranársky pocit, ktorý majú všetci, aj keď si to nechcú priznať. Je to príbeh o ľudskej povahe a o tom, že často krát robíme chyby, ale v konečnom dôsledku vždy prídeme na správne riešenie a snažíme sa dať všetko do poriadku. Príbeh týchto dvojičiek bol veľmi silný a ich vzťah neskutočne opísaný. Mali medzi sebou dokonale puto a všetko, čo spolu prežili bolo veľmi intenzívne, takže to na vás niečo zanechá. Samozrejme, nájdete tam aj kvapku romantiky, no tá ani zďaleka nehrá takú rolu, ako v iných YA. I'll Give You the Sun vám niečo dá. Každý v tej knihe objaví niečo svoje a niečo, čo sa mu bude páčiť a po prečítaní ju zaradí na poličku ku Hviezdám, Aljaške alebo ku Charliemu.
Verím, že sa do tejto knihy zamilujete tak, ako som sa zamilovala ja.

 “He floated into the air high above the sleeping forest, his green hat spinning a few feet above his head. In his hand was the open suitcase and out of it spilled a whole sky of stars.”

- V recenzii boli použité ukážky z knihy.
- Navštívte: autorkin web │autorkin twitter │
- Poprosím Vás, aby ste nekopírovali moje recenzie a fotky! 

12 komentárov :

  1. Súhlasím s tebou, je to perfektná kniha, aj keď mne Jude až tak na nervy neliezla. A ten štýl, akým autorka písala... och, mám chuť si to prečítať ešte raz :D Teším sa na slovenský preklad a som zvedavá, ako preložia prehovor toho španiela, lebo aj v knihe rozprával lámavou anglinou :D Inak, čítala si od nej aj Nebo je všade? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno si ju neskôr obľúbim, ale Noah je Noah :D ten je mojím obľúbencom a nepáčilo sa mi, čo mu Jude urobila, to bolo trochu kruté, aj keď ani on ku nej nebol veľmi láskavý :D Tak na preklad sa teším aj ja a určite si ho prečítam :D Nebo je všade je teraz na mojom zozname kníh, čo chcem v najbližšej dobe prečítať, dúfam, že autorka nesklame :)

      Odstrániť
  2. Toto je jednoznačne jedna z mojich najočakávanejších kníh v roku 2015 , takže na preklad sa už neskutočne teším! :) Z tvojich slov usudzujem, že je to presne môj žáner :) Krásna recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne a veľmi dúfam, že sa ti bude páčiť :) Pretože toto j presne taká kniha, ktorú by som odporúčala ďalej úplne všetkým :)

      Odstrániť
  3. Neskutočne sa teším kedy ju preložia do slovenčiny, čítala som ju minulý rok po anglicky a bola to snáď najlepšia kniha celého roka. Veľmi dobre napísané, ja ešte vždy nemám slov :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pre mňa je to zatiaľ najlepšia kniha tohto roka, uvidím, či bude niečo lepšie :D Ale súhlasím, ani ja nemám slov :D

      Odstrániť
  4. Predtým som o tejto knihe nepočula, no veľmi ma zaujala (aj vďaka Tvojej úžasne napísanej recenzii ;-)) a už teraz sa teším, keď sa mi dostane do rúk! :-)
    Mo
    http://justaddcourage.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :) Dúfam, že sa ti bude páčiť :)

      Odstrániť
  5. Veľmi sa na ňu teším a som zvedavá. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to skvelá kniha :) Verím, že sa ti bude páčiť :)

      Odstrániť
  6. Už nech sú prázdniny. Alebo aspoň po skúškovom, lebo fakt, fakt potrebujem prečítať túto knihu. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Musíš!! :D Perfektná kniha, určite sa ti bude páčiť :3

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top