12. septembra 2014

Menší pokec o detských knižných hrdinoch...

Už dlho som premýšľala nad touto témou a napísať ju ma donútila až kniha Šťastná sedmička, ktorá mi potvrdila, že detských knižných hrdinov jednoducho neodvolateľne milujem. Mohla by som sem pre porovnanie alebo na príklad dať knihy ako Harry Potter alebo napríklad Percy Jackson alebo podobné, lenže tieto knihy už pozná každý a keby som mohla, tak ja osobne o nich píšem stále, lebo vždy nájdem nejakú vec, ktorá sa mi na nich páčila. 

Dnes tu však som s trochu inými knihami, ktoré možno pozná len staršia generácia a tá mladšia už asi len ako filmové adaptácie. Ktovie, nechám sa prekvapiť. Jedno vám však poviem už takto na začiatku - tieto knihy zbožňujem a nikto mi nikdy nevyvráti to, aké sú perfektné, nech si myslíte, čo chcete.


Prečo teda milujem detských knižných hrdinov? Úprimne, kto z vás nemiluje deti? Povedzme deti, ktoré sú už väčšie a vedia chodiť a rozprávať. Keď sú takíto hrdinovia v knihe, vždy ma to veľmi poteší a hlavne keď nie sú na deti zbytočne múdri a nesnažia sa správať veľmi hrdinsky a dospelo. Mám rada detských knižných hrdinov, ktorí sú tak milo naivní a na podivenie mi táto naivita vôbec neprekáža.  Veľakrát sa správajú oveľa rozumnejšie ako dospeláci.

Ako príklad tu uvádzam knihu Šťastná sedmička (Holly Goldberg Sloan) a klasické príbehy z dielne
Frances Hodgson Burnett - Malý lord, Malá princezná a Tajná záhrada. Možno by ste si po prečítaní knihy povedali, že na svoj vek sa deti nesprávali primerane. Je pravda, že niekedy robili dosť odvážne kroky a veci, na ktoré by som nepomyslela ani ja, ale na druhej strane to vyzeralo tak správne. Máloktorý autor sa vie tak skvelo zhostiť svojej úlohy a opísať správanie dieťaťa, pretože autori sami si už nepamätajú, aké to bolo byť dieťaťom, pretože ním už dlho nie sú. Je ťažké sa teda vžiť do takej roly a písať z pohľadu malého dieťaťa. Tieto dve autorky však napísali úžasné diela, ktoré navždy budú patriť medzi moje srdcovky, práve kvôli svojim hrdinom.

Často sa stáva, že dospelí sú z detí unavení a niekedy im nevenujú takú pozornosť, akú si zaslúžia. Aj v skutočnosti sa stane, že keď strážim malých bratrancov alebo sesternice, po čase im už nevenujem veľa času, pretože som unavená alebo sa mi za nimi nechce behať. Ale niekedy vás proste správanie štvorročného dieťaťa tak udiví, až ostanete s otvorenými ústami. Takto vám naozaj unikajú tie skvelé veci, ktoré deti povedia alebo urobia. Tieto autorky napísali diela o deťoch, ktoré sú také špeciálne svojou nevinnosťou a jednoduchosťou. Milujem ich správanie, to aké sú rozumné a čím všetkým si museli prejsť aj keď si hovorím, že je to dosť nespravodlivé.

Milujem tú úžasnú atmosféru, ktorá napríklad išla z Tajnej záhrady, pretože ju tam vytvorili deti. Tieto knihy sú také skvelé, naozaj by si zaslúžili, aby ich prečítalo viac ľudí. Ak by som teraz mala zobrať konkrétny príklad a to knihy od Burnettovej, povedala by som o nich, že sú neskutočne výnimočné. Viete, je skvelé čítať tieto príbehy práve preto, že si na chvíľu oddýchnete od tínedžerských hrdiniek, ktoré štyri strany vzdychajú nad novým objektom záujmu a ďalšie štyri strany nad ďalším. Potom desať strán premýšľajú nad tým, ktorého si vyberú a mňa tieto knihy už niekedy naozaj unavujú, preto je dobré dávať si medzi nimi prestávku a začítať sa do niečoho iného. Malé deti totiž očividne neriešia takéto hlúposti, majú hlavu v oblakoch a zameriavajú sa na iné veci.
Knihy od Burnettovej by si určite zaslúžili nové vydanie, aby opäť zazreli svetlo kníhkupectiev. To by som im naozaj priala. 

Diela Burnettovej tak ako aj Šťastná sedmička sú knihy, ktoré sú pre akúkoľvek vekovú kategóriu a zaujmú hlavne svojou jednoduchosťou a roztomilými detskými hrdinami, ktorí si vás rýchlo získajú a stanú sa vašimi obľúbencami.  Určite by som vám odporúčala pozrieť si filmové adaptácie kníh od Burnettovej. Určite ich budete poznať, aspoň Cuarónovú verziu Malej princeznej.
Ďalej ma napadá Peter Pan, nečítala som ho, no film ma príjemne prekvapil aj rozosmútil. Skvelo zobrazuje to, aké deti sú a že sa trápia o odlišné veci, že sú ešte také nevinné a nemusia sa trápiť tým, čo je a čo bude. Sú nekomplikované a vychádza sa s nimi lepšie ako s dospelými ľuďmi, pretože sú často úprimné a neuvedomujú si, že vám pravdou môžu ublížiť a preto neklamú.
Opäť som sa od hlavnej témy odpútala a písala úplne o niečom inom, ako som pôvodne chcela, no nevadí. Mám v hlave veľa myšlienok, je ťažké dostať ich do takejto formy.


Čo vy? Máte radšej detských hrdinov alebo dospelých? J


-------------------------------
NENECHAJTE SI UJSŤ TIETO FILMY: Peter Pan / Malá princeznáTajná záhrada /

8 komentárov :

  1. Naozaj krásny článok :). Ja mám rada aj dospelých a aj detských, no toto si fakt vystihla ! Čítanie príbehu z pohľadu detských očí je niečo úplne iné.. Majú odlišné myslenie a konanie a všetko čo robia vám až vyráža dych. Napr. mojou srdcovkou je Anna zo zeleného domu. V ďalších dieloch už je dospelá žena a knihy sú aj z pohľadu jej detí, no v prvom diely je medzi dieťaťom a dospievajúcou ženou a celé je to krásne :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Aj ty si to vystihla, ja proste detských hrdinov neskutočne milujem :3

      Odstrániť
  2. Vydarený článoček. Občas sa mi do rúk dostane knižka s detským knižným hrdinom a zvyknem sa čudovať, ako premýšľajú, ale samozrejme v dobrom. :) Ako si napísala ich naivita mi nevadí, pretože to patrí k ich veku a vedia vymýšľať skvelé nápady.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne :3 Ide hlavne o to ich premýšľanie, to si napísala veľmi dobre :) Veľmi sa od dospelákov líšia :)

      Odstrániť
  3. Takéto knihy veľmi nevyhľadávam, priznám sa, že mám radšej dospelých alebo tínedžerov. Ale napríklad Dievčatko z krajiny drakov malo veľmi dobrú hrdinku. Tajnú záhradu som nečítala, iba som videla film a ten bol pekný.
    Ale inak článok je super :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ja tieto knihy milujem a keďže ich nie je veľa, vždy si to čítanie užívam, lebo je to zmena oproti iným knihám :D

      Odstrániť
  4. Musím sa priznať, že ani o jednej zo spomínaných kníh som nikdy nepočula. Ja som čítala Heidi dievčatko z hôr a to som ako malá zbožňovala. :) Tiež aj Annu zo zeleného domu. Tú som prečítala aspoň 6krát. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Annu som čítala 6 krát určite aj ja, ale k pokračovaniam som sa ešte nedostala ... :/ Možno preto, lebo Anna už vyrástla :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top