27. septembra 2014

Filmové adaptácie kníh, ktoré ma sklamali...

Dnes som sa rozhodla napísať kratší článok o troch filmových adaptáciách, ktoré ma veľmi sklamali a cez ktoré sa nikdy neprenesiem. Poviem na rovinu, že filmovej kultúre nerozumiem a preto ju nehodnotím tak ako literárnu. Nečakajte preto nejaký veľmi profesionálny článok, je to len môj laický pohľad na vec, možno ani nebude hovoriť o každom filme osobitne, uvidím.


Takže kto u mňa vyhráva kategóriu filmov, ktoré radím medzi najhoršie adaptácie kníh? Prvú trojku obsadili: Zlatý kompas, Eragon a Percy Jackson. Bolo to veľmi chabé a ploché spracovanie knihy. Samozrejme, beriem, že kniha a film by sa nemali porovnávať, pretože hovoríme o inom druhu umenia. Spracovať knihu od slova do slova by bolo fajn, nie? To by sme zrejme pri tom filme museli ale stráviť celý deň a aj tak by sme si určite našli niečo, čo by sme skritizovali. To sme predsa my knihomoli a nedáme dopustiť na dobré filmové spracovanie. Keď som videla tieto tri vyššie uvedené filmy, pomyslela som si však, že keby som napísala knihu, tak by som práva nepredala len tak hocikomu. Najprv by som si asi preklepla štúdio a režiséra so scenáristami a naštudovala si celú filmografiu.

Povedzme, že ľudia, ktorí na takéto veci nedbajú... tým sa budú tieto filmy páčiť. Alebo sa budú páčiť ľuďom, čo knihy nečítali.

Keď si vezmeme Eragona, ten sa mi ako film nepáčil vôbec. Dať práve na sfilmovanie do rúk Stefenovi Fangmeierovi asi nebol najšťastnejší krok, keďže ten má na konte len Eragona a po tom fiasku, čo s ním urobil si asi už žiadny „džob“ nenájde. Úplne tú predlohu zničil, nenechal z nej nič, čo by sa mi páčilo. Zosekali knihu na nejaký pofidérny námet o drakovi a chlapcovi - roľníkovi. Ďakujem krásne. Fakt ďakujem. Ešte aj ten námet si prerobili podľa seba a tak som podobnosti s knihou ťažko hľadala. Som hrozný detailista, ja viem, no nezbavím sa toho asi nikdy. V Eragonov toho toľko zmenili a dokonca aj tie najdôležitejšie detaily. Predstavte si napríklad, že Potterovi by vo filme nedali jazvu a z Weasleyovcov by urobili brunetov. Presne o tomto hovorím, je to proste niečo nemysliteľné. A pri Eragonovi sa im to nemysliteľné predsa len podarilo vytvoriť.


Percy Jackson je moja najobľúbenejšia, povedzme, že fantasy séria. A pri nich sa človek niekedy správa iracionálne a dokáže sa hádať aj do krvi o svojej pravde. Ktokoľvek mi môže povedať, že Percy Jackson filmy sú dobré. A nikto ma nikdy nepresvedčí, že to tak naozaj je, pretože nie je. Jediné, čo vám môžem povedať, že na druhej časti si dali viac záležať, ale to je asi tak všetko. Nikdy som pri tých filmoch nezažila takú úžasnú atmosféru ako pri knihách, niečo mi tam prste chýbalo, aby to bolo fakt skvelé. Snažili sa, to určite, ale nestačilo to. Keď som si po dočítaní série pozrela prvý film, len som dvíhala obočie nad tým, ako zmenili dej a že Percy vlastne vyzeral tak staro, akoby vyzeral v poslednej knihe. A popritom to mohli byť tak dobré filmy! Prvý film nezarobil toľko, koľko mohol - môj názor je, že sa neoplatilo natáčať pokračovania. A ak by aj chceli pokračovania, nakoniec by si uvedomili, že urobili pri prvom filme chybu, pretože tam nedal postavy a udalosti, ktoré sú v pokračovaniach dôležité. Samozrejme, mohli by to doplniť v tých pokračovaniach, ale zase by im to skrátilo čas na iné veci. Čiže záver je, že sa to neoplatí.


A Zlatý kompas... no, krásna rozprávka, kde sa pekne pohrali a to je všetko. Čítala som celú trilógiu a musím povedať, že druhý diel a aj tretí bol perfektný. Obe knihy boli lepšie, ako tá prvá a škoda, že nikdy neuzrú filmové plátno. Táto adaptácia patrí ešte medzi tie menej hrozné, ale tiež sa vynechalo množstvo detailov a vecí, ktoré by som tam určite zakomponovala. Málo spracované informácie... potom je jasné, že človek, ktorý Zlatý kompas nečítal sa bude pýtať a možno všetkému neporozumie, pretože v knihe to bolo predsa takto a takto...


V podstate by som si asi želala, aby sa urobil remake týchto filmov a aby sa k tomu dostali tí, ktorí na to naozaj majú, pretože tieto filmy knižného fanúšika len sklamú.

28 komentárov :

  1. všetky tieto tri filmy som videl no čítal som len Eragona a to bolo fakt otrasné ....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa Eragon zo začiatku ako séria páčil :D No potom prišiel Eldest a Brisingr a bolo to tak neskutočne rozťahané, že som celú sériu prečítala len raz a druhý krát sa nechystám :D

      Odstrániť
  2. Eragona som nečítala, len videla a film sa mi páčil... s Percym súhlasím, aj keď ja som najprv videla filmy a páčili sa mi, ale keď som prečítala knihy tak som bola zhrozená a sklamaná z tých filmov.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak tak, chcela by som vidieť ako by Percy vyzeral keby sa viac podobal na knihy, to by bolo teda skvelé pozeranie :3

      Odstrániť
  3. Eragona jsem četla a přes varování kamarádky jsem se poté podívala na film - neměla jsem to dělat. Fakt by mě třeba zajímalo, kdyby se film chytil, jak by chtěli natočit další díly bez kočkodlaka a ten film snad neměl s knížkou nic společného. Myslím, že z toho mohl být velký hit v kinech, protože je to skvělý příběh, ale ti tvůrci to fakt pomrvili..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Keď som pozerala Eragona a snažila sa pozerať sa naňho fakt objektívne, tak sa mi zdal celkom fajn, taký rozprávkový... no kniha bola lepšia, bolo tam viac zaujímavostí, ktoré mohli do filmu dať :/

      Odstrániť
  4. Zlatý kompas jsem nečetla, ale asi se po něm kouknu v knihovně. Nicméně, film jsem viděla a moc se mi nelíbil, vše jsem pochopila a neřekla bych, že by tam byli nejasnosti.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skús si nájsť knihy, tie boli fakt skvelé :3

      Odstrániť
  5. Eragon mě taky hodně zklamal, protože se to hodně vzdalovalo od knižní předlohy a ten konec byl hodně divný. PJ je už o něco lepší, hlavně ten první díl je o hodně líp natočený než první. U třetího filmu nevím, protože jsem knižní předlohy nečetla, ale ten film se mi hodně líbí. Ale to bude asi tím, že jsem to nečetla. Asi se po tom podívám, abych mohla posoudit. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Eragon bol sklamanie aj pre mňa :/ Dúfam, že sa ku knihám raz dostaneš, pretože tie sú fakt neskutočné :)

      Odstrániť
  6. S prvním a posledním případem docela i souhlasím, ale mů názor se rozchází u Percyho, protože já si myslím, že se film štábu celkem dost povedl. Možná by stačilo trochu více a byl by z něj menší Harry Potter... I když je pravda, že ve filmu byl herec o trochu starší než by měl být.. ovšem to mě nevadilo. Kniha je knihou a ty vždy budou lepší! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neviem, možno sa ja na Percyho dívam príliš zaujato, pretože je to moja, dalo by sa povedať, že najobľúbenejšia séria a fakt by som bola zvedavá, ako by filmy vyzerali, keby sa viac podobali na knižnú predlohu... no druhý film sa mi páčil viac ako prvý, lebo sa snažili doplniť veľa vecí, ktoré v tom prvom chýbali :)

      Odstrániť
  7. Naprosto souhlasím s Eragonem.
    Jediné, za co má u mě film plus, je Jeremy Irons :3
    Percyho jsem viděla dřív, než četla, takže ten mi nevadí. Spíš jsem se pak nedokázala pořádně začíst do prvního dílu knihy, protože byla odlišná od filmu :D
    A co se týče Zlatého kompasu, viděla jsem pouze film a knihu vůbec nečetla a film byl takový...zvláštní.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlas, Jeremy Irons bol skvelý... Broma som si síce predstavovala úplne inak, keď som čítala knihu, ale Jeremy mi na jeho rolu neskutočne sadol :3
      Skús ešte niekedy knihy Percyho Jacksona... možno ťa to zo začiatku veľmi nezaujme, ale potom sa to fakt rozbehne a je to bombové :3
      A Zlatý kompas... no... knihy sú rozhodne lepšie ako film :D

      Odstrániť
  8. Eragona som začala a nedopozerala, bolo to nudné a oničom. Percyho som ani nepozerala - na odporučenie jedného známeho to ani neplánujem :D a Zlatý kompas som videla, ale nejak som tomu nevenovala pozornosť, keďže som to ešte nečítala. Pekný článok! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :3
      Kniha Eragon je lepšia ako film :D
      Percyho by som ani ja nepozerala, keby som nebola fakt veľmi zvedavá, že do akej veľkej miery sa to nepodobá knihe :D
      A Zlatý kompas si treba prečítať, oveľa zaujímavejšie ako film :D

      Odstrániť
  9. Knihu Eragon som nečítala, film som videla, ale neoslovil ma. Kamarátka, ktorá absolvovala obe - knihy i film, nadávala tiež - čo mi utkvelo v pamäti, vypichovala najmä podivné oblečenie použité vo filme - nesúhlasiace s "dobou" alebo ako argumentovala...
    Percyho som tiež nečítala, z filmov som videla iba dvojku. Nebolo to zlé. Opäť mám kamarátku, ktorá absolvovala oboje, na film veľa zlého nepovedala, ale ani moc neporovnávala. Ja poviem asi toľko, že najviac sa mi páčila pesnička na začiatku a vodný koník =D (Zastreľ ma, neviem, či má nejaký špeciálny názov.)
    A nakoniec Zlatý kompas. Tu, konečne, môžem povedať, že som obe absolvovala ja sama. Knihy mali neuveriteľné čaro atď. atď. Film je pekný, ako vravíš, chýba v ňom dosť informácií, ale najviac ma štve (vlastne ma táto vec štve všeobecne vo svete), že ho tak blbo ukončili a vykašľali sa na pokračovanie. Možno keby sa boli posnažili, mohli byť z toho slušné filmy, ku ktorým by som sa aj rada vrátila. Takto, keď sa čistou náhodou dostanem k zhliadnutiu toho jediného, na jeho konci ma čaká trpké sklamanie, že sa vlastne nikdy nedozviem, ako to dopadlo (keby nečítam knihy, iste, ale čo ostatní ľudia?).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A vieš, že ani ja už neviem, ako sa odborne povie tým vodným koníkom? :D Dokelu, musím si to vyhľadať :D
      Zo Zlatého kompasu mohla byť tak neskutočne skvelá filmová séria, ale domrvili to a ten koniec bol naozaj veľmi divný :D
      Tieto filmy ľutujem hlavne aj kvôli ľuďom, čo nečítali knihy ako si povedala...nikdy sa nedozvedia, ako dopadol Eragon alebo Lyra...a Percy... možno to dokonca urobili naschvál, že nenatočili pokračovania, aby ľudia boli zvedaví, ako to s hrdinami dopadne a zobrali do rúk knihy a začítali sa :D A keď tak nad tým premýšľam, tak by to bol dosť divný marketingový ťah :D :D Dobre, stačí... už ma napadajú somariny :D :D

      Odstrániť
  10. mě nejvíc zklamal Čaroděj Zeměmoří. Úplně si to předělali (k horšímu samozřejmě), nezůstala tam snad jediná myšlenka z knihy, jen postavy a zpřeházený děj. A už vůbec nemluvím o tom, jak do toho zamotali Hrobky Atuánu, ze kterých tam taky zůstala snad jen postava bez původního smyslu...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak teraz si ma zaujala, skúsim sa po Čarodějovi Zeměmoří pozrieť a zhodnotiť to potom... názov znie zaujímavo a niečo mi hovorí :D

      Odstrániť
  11. Fúha prúser 8D Eragon a Percy filmy mám rada 8D Ale zase na moju obranu, nečítala som tie knižné série. No ako filmového fantasy fanúšika ma filmy dostali. Ale mne práveže Percy 2 celkom nesadol, z 1tky som bola nadšená 8D Možno keby som si prečítala knihy (čo aj plánujem dakedy), tak by som na to mala iný pohľad, ale ako nezainteresovaného diváka, ktorý predtým nevedel o týchto knižných predlohách sa mi filmy páčili.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak nebudeš nikdy čítať Eragona, tak to nevadí...ale raz si určite na 100% musíš prečítať Percyho, lebo ten je fakt...proste...veľmi dobrý :D :3 :3

      Odstrániť
  12. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Viděla jsi Nádherné bytosti? Četla jsem všechny 4 knihy a i tak jsem mnoho věcí ve filmu nepochopila. Je to snad ještě větší hnus jak Eragon a to je co říct! :X
    Percy i Zlatý kompas se mi líbí, ale to bude tím že jsem to nečetla :D Budu to muset napravit ^^ Zajímá mě jak to pokračuje :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Videla som a niektoré myšlienky sa mi páčili, ale väčšinu som aj tak nepochopila asi preto, lebo som nečítala knižnú predlohu :D Percyho si určite musíš prečítať, je to úžasná série a jedna z mojich najobľúbenejších ♥ A určite musíš skúsiť aj Zlatý kompas, pretože má skvelú myšlienku a úžasný príbeh :)

      Odstrániť
  14. Eragon. Souhlasím bez debat.
    Ale Percy Jackson se mi jako film líbí a Zlatý kompas též. Ale je fakt, že Zlatý kompas jsem zatím nečetla. Ale chystám se! :))

    Gabux

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Když čtu komentář nad sebou. Nádherné bytosti jsou jako film strašnej kentus a fakt horší jak Eragon. Ale ty knížky jsou dokonalost! Nechápu, jak to mohli tak zprznit.

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top