14. apríla 2014

Knižné série

Možno by som vás mala na začiatku upozorniť, aby ste v tomto článku nehľadali nejaký väčší zmysel. Sama som sa v niektorých veciach nevyjadrila dosť jasne.

Ako by ste mi odpovedali, keby som sa vás pýtala, či máte radšej knižné série alebo len knihy, ktoré nemajú pokračovania? Myslím, že je to dosť ťažká otázka, pretože práve teraz sa mi v hlave vynorilo množstvo kníh, ktoré mám rada, či sú z prvej alebo druhej kategórie a nemohla by som si medzi nimi vyberať.


Často krát si pri jednej knihe povieme, aká to je škoda, že nemá pokračovanie. Mne sa to stáva u kníh, ktoré majú potenciál na pokračovanie. Predostreli dobrú myšlienku a veľa informácií, ktoré by sa dali naplno využiť, no autor/ka sa rozhodol/rozhodla, že to tak proste nebude. Na druhej strane existujú knihy, ktoré sú napísané tak dobre, že pokračovanie by bolo nemysliteľné. Napríklad kniha Polibek pro Annu. Mala dobrú hrúbku, čiže autorka mohla dobre využiť svoj nápad a pritom jej to písanie išlo tak, že tam neboli žiadne hluché miesta a žiadne pasáže, ktoré boli zbytočne natiahnuté. A na konci som si nepovedala, že by som chcela pokračovanie. Skončilo sa to tak, ako malo.

Čo sa týka knižných sérií, u tých niekedy platí, že sa kvantita nerovná kvalite. Povedzme, že niekto napíše X dielov, pri ktorých nápady autor vyčerpá hneď na začiatku a má naplánovaných ešte päť kníh. Kvalita sa stráca a autor sa to nejako snaží
dotiahnuť, až nakoniec sám stratí myšlienku. Niektoré príbehy by stačilo proste poriadne skrátiť a napchať do jednej tučnej knihy ako do série. V súčasnosti máme na knižnom trhu taký mix, ale kedysi bol dosť rozšírený trend urobiť z každého príbehu trilógiu. Možno k tomu viedli autorov nápady, možno pomyslenie na to, že ak sa kniha presadí, do vrecka sa im nasype za trilógiu viac peňazí. No samozrejme, že všetko má svoje klady a zápory a ja nehádžem všetkých do jedného vreca.

Čo by sme robili bez knižných sérií ako takých? Na čo by sme sa každý rok mohli tešiť, ak nie na pokračovanie nášho obľúbeného príbehu? Kvôli čomu by sme si inak vytrhávali vlasy, ak nie kvôli tomu, že autor/ka použil/a cliffhanger a my dostaneme ďalšie informácie o sto svetelných rokov? Čo by sme robili bez siedmich rokov s Potterom alebo bez toho, aby sme päť krát nenavštívili tábor polokrvných?

No stále tu máme ešte nekonečné série, ktoré nám lezú von krkom a všetci škrípu zubami nad tým, prečo si autor nevie vymyslieť nový svet, ale musí sa stále špárať v tom starom. No na toto ma tiež každý iný názor a aj ten môj sa rozdvojuje. Keď si vezmeme Harryho Pottera (ospravedlňujem sa, že je tu tak často skloňovaný, no je to ten najlepší príklad). Rowlingová ho ukončila viac než slušne, no stále sa pred ním nechce uzavrieť a tak vytvorila stránku Pottermore, kde svojim fanúšikom poskytuje nové a nové informácie z nášho obľúbeného čarodejníckeho sveta. No série je oficiálne uzavretá. Žiadne ďalšie knihy.

A máme tu Ricka Riordana a jeho sériu Percy Jackson, ktorá sa „oficiálne“ ukončila piatou knihou, no naďalej vychádza voľné pokračovanie. Fanúšikovia sú nadšení, aj ja som. Percyho milujem a som rada, že neskončil, preto mi práve pri tejto sérií nevadí, že autor ten skvelý svet neodložil a stále na ňom pracuje. Pretože v prípade Ricka sa nemusím báť, že poľaví na kvalite. Pretože on je typ autora, ktorý dá fanúšikom to, čo chcú na „kvalitnom papieri“ a on za to dostane tiež odmenu.

Tie druhé „nekonečné“ série sú tie, pri ktorých si poviete, že fakt vám stačili tri knihy a viac by ste proste neuniesli. No všetko je o názore, to čo by som už neuniesla ja by s radosťou privítali iní. Takže v takejto téme sa nedá vyjadriť jednoznačne.

A čo vy? Máte radi knižné série alebo radšej príbeh na jednu knihu?


P. S. Rick? Však po sérií Bohovia Olympu napíšeš ďalšiu sériu s Percym? Však?

4 komentáre :

  1. Pekný článok :) s viacerými vecami súhlasím, keď je priamy koniec tak to zbytočne netreba naťahovať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Moc pěkný článek :), v něčem určitě souhlasím s tebou :).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Anonymný1/11/14

    len dnes som natrafila na tvoj blog, ale musím uznať, že si ma milo prekvapila- páči sa ti Percy!!! Lets fangirl together!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Awwww :3 Jacksonovská rodina sa rozrastá :3 .. a ďakujem ti krásne za komentár :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top