11. marca 2014

Mojich 9 knižných (zlo)zvykov

Včera som sa len tak pozerala na poličky s knihami (zase!) a napadla mi ďalšia téma, ktorej sa teraz budem venovať. A tou témou sú moje knižné zlo(zvyky). Dúfam, že napíšem všetko, čo chcem. Vždy sa mi totiž stalo, že po zverejnení článku mi prišlo na um, že som chcela napísať ešte veľa vecí.


Stačilo kecov, pustím sa teda do toho.


• Môj prvý zvyk je ten, že ku každej knihe musím mať záložku, čo nie je veľmi nezvyčajné. Naopak, keď číta môj brat, on si proste zapamätá stranu, na ktorej skončil. Keď som to skúšala ja, nikdy mi to nevyšlo a preto som prešla proste k záložkám. Možno by niekomu stačila jedna, ale ja ich mám viac. Niekedy si ich triedim podľa žánrov, inokedy si proste vyberiem tú, ktorá sa mi k danej knihe hodí najviac. Dobre, znie to naozaj divne, ale to je môj zvyk.

• Ďalší môj zvyk je ten, že kedykoľvek je na knihe prebal, jednoducho ho dám počas čítania preč. Veľa krát sa mi totiž stalo, že som si ich nechtiac natrhla a potom som kvôli tomu ešte dlho zúrila. Preto na ne dávam veľký pozor, tak isto ako na knihy, ktoré majú paperbacky. Tie majú ešte vyšší stupeň ochrany ako tie knihy s hardbackmi.

• Keď sa mi do rúk dostane nová kniha, nemôžem si pomôcť, vždy si ju otvorím na konci a prečítam si poslednú vetu. Neviem, prečo to robím, alebo od kedy som to začala robiť, no stal sa z toho taký môj zvyk. Vlastne ani nemá zmysel, no robím to vždy.

• Po dočítaní knihy si zvyknem svoje obľúbené pasáže čítať ešte raz až to robím donekonečna a stále ma to baví.

• Mám vážny problém, keď mi niekto povie, aby som mu požičala nejakú knihu. Požičiavanie kníh je pre mňa tabu téma. Dokonca som mala problém aj s požičaním knihy Na vine sú hviezdy svojej sestre. Bezpečne som jej ju zabalila, samozrejme bez prebalu a požičala jej ju. A teraz kedykoľvek príde sa jej pýtam, či ju už dočítala a kedy mi ju donesie. Prebal, ktorý na svoju knihu čaká na poličke ma naozaj znervózňuje tak ako aj prázdne miesto medzi knihami.  

Odvtedy ako sa mi Eragon vrátil poliaty čajom knihy nikomu nepožičiavam. Teraz ma dokáže naštvať aj
www.weheartit.com
natrhnutá strana, prebal alebo väzba. A to nehovorím o tom, keď si niekto na knihu položí hrnček alebo tanier. Ďalšou možnosťou sú mastné, mokré a špinavé ruky. Bŕŕ! Za takéto veci by som zabíjala.

• Neviem sa zbaviť svojej poruchy premiestňovania kníh. Vždy si knihy na poličkách usporadúvam nejako inak a premiestňujem ich. Všetky musia byť vyrovnané a zaradené do kategórií (o nich v inom článku).

• Očuchávanie stránok asi nie je až taká novinka. Či je to nová alebo stará kniha, vždy ich otvorím niekde v strede a pričuchnem si k nim. Fuu, znie to fakt divne.

• Keď čítam knihu, nič ma nesmie rušiť. Nemôžem byť v miestnosti, kde je zapnuté rádio, televízor alebo kde počujem rozhovory. V živote by sa mi nedalo čítať niekde v kaviarni alebo cestou domov v autobuse. Vlastne, to by sa nedalo ani skúsiť, pretože knihy z domu v zásade nevynášam. Tiež nemám rada, keď čítam nejakú napínavú alebo zaujímavú časť a niekto ma vyruší. Totálne mi to pokazí atmosféru.


• Nikdy nečítam viac kníh naraz. Samozrejme, netýka sa to povinného čítania, ktoré chcem mať proste rýchlo z krku, aby som mohla čítať iné knihy. Proste to nerobím, lebo potom pri čítaní jednej knihy myslím na to, čo sa stane v tej druhej a naopak. Nemôžem sa sústrediť. Radšej si vyhradím viac času a snažím sa všetky knihy prečítať po jednom.

Aké knižné zvyky alebo zlozvyky máte vy? :)

17 komentárov :

  1. Ja si nosím knihu do školy každý deň, inak by som sa tam zbláznila :D Mojim zlozvykom je vždy kontrolovať, koľko strán má daná kniha a popri čítaní rátať, koľko mi ešte ostáva do konca :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja by som ju do školy nemohla nosiť, som príliš háklivá na knihy, bála by som sa, že sa im niečo stane, alebo že sa mi v taške pokrčia strany alebo niečo podobné :D Ja si zvyknem niekedy, ale to len niekedy, počítať strany, ktoré mi ešte chýbajú do konca kapitoly :D

      Odstrániť
  2. No, já ani nevím, co je můj zlozvyk. Záložky se mi taky hromadí, ale většinou na začátku čtení popadnu tu první, co uvidím, a vrazím ji do knížky. =D Možná to, že rozčítám víc knížek najednou, se dá považovat tak trochu za zlozvyk. =D A to sundavání přebalů mi přijde spíš jako pozitivní zvyk... =D
    Jinak si teda nedokážu představit, že bych knížky nevynášela z domova a nečetla je někde při cestování. To bych asi zešílela... =D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja by som čítať knihy pri cestovaní nedokázala :D Ja mám zvyk počúvať hudbu a to ma ešte stále drží a zvyknem sa ešte učiť... niečo čo som nestihla alebo čo sa mi nechcelo :D :D

      Odstrániť
  3. Tak to sú zlozvyky, ktoré sú aj u mňa identické :D Hlavne čo sa týka preobalov a čítanie posledných viet.To sa niekedy fakt hnevám sama na seba, že mám pokazené prekvapenie z knihy, keď posledná veta jednoznačne poukazuje čo sa stalo :D
    Knihu by som nedokázala čítať v autobuse ani vo vlaku ani nikde kde je plno ľudí. Skúšala som to v škole, no nešlo to, proste nešlo :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja neviem ani prečo som začala tie posledné vety čítať :D Je to divné, keď dostanem novú knihu, prečítam najprv poslednú vetu a potom sa pustím do začiatku :D :D

      Odstrániť
  4. S tou poslednou vetou to robím aj ja :D A knihy v pohode požičiam, ale iba tým, u ktorých viem, že ich nezničia :D A čo s týka toho, že nevynášaš knihy z domu, tak u mňa je to tak, že ja ju beriem úplne všade :D ostáva doma len keď idem von s kamarátmi, pretože to by som nemala čas čítať :D inak ju beriem aj ku starým rodičom :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja aj keď viem, že by nezničili, tak už nepožičiam, lebo sa mi Eragon vrátil poškodený, tak už nikomu neverím :D A vlastne okrem mňa v mojom okolí ani nie je veľa ľudí, ktorí by knihy považovali za niečo príťažlivé a za niečo, čomu treba venovať čas :D

      Odstrániť
  5. Ja už tiež nepožičiavam, pretože raz som požičala jednu knihu danej osobe a bola úplne poliata a pokrčená.. skoro som plakala :( a odteraz jej už moc nechcem požičiavať knihy, vždy radšej prehupnem na inú tému.. :D inak mám všetky skoro podobné :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som mala to isté :D Mám Eragona v paperbacku a vrátil sa mi poliaty... mala som chuť vraždiť... úbohá kniha :/ Aj ja prehupnem na inú tému... hlavne nenápadne :D

      Odstrániť
  6. Fíha. Môj zlozvyk je ten, že musím vždy pri knihe počúvať skladbu dookola a dookola. Druhý vec ktorá mi vadí je tiež tá ak mi niekto pri napínavej časti vyruší a ja som potom celý čas naštvaná. Dalši a najväčší zlozvyk? Ak čítam, nevnímam nič ako keby som neexistovala. Môžte okolo mňa robiť čo chcete, alebo kričať na mňa, dačo mi hovoriť ale ja vás nebduem vnímať. A posledný zlozvyk je ten, že ak čítam knihu veľmi prejavujem svoje emócie, takže knihu veľmi prežívam. Čo je dobré aj zlé vzhľadom nato že knihu čítam po ceste autobusom alebo v kaviarni a potom ľudia tak na mňa zazerajú ak sa z ničoho nič začnem rehotať alebo vybuchnem smiechom :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja musím mať na čítanie úplne ticho :D Skúšala som to s hudbou, ale nejde to :D Ja sa neviem až tak do knihy zažrať, aby som nevnímala ľudí okolo :D Stačí, aby niekto nahlas dýchal v mojej prítomnosti a nie som spokojná :D Hej, to zvyknem niekedy aj ja :D Keď sú nejaké vtipné dialógy alebo scény, začnem sa smiať a ak je niekto nablízku, tak sa zvykne pýtať, či som v pohode :D :D

      Odstrániť
  7. Náhodou, všechno je super. A všechno moc dobře znám. :-D Například s tím půjčováním knih. Jakoukoli knihu bych byla schopná půjčit jen jedné osobě na světě, jinak už prostě nepůjčuju nic. Ještě teď se mi nevrátily knihy, které jsem půjčila spolužákům ze střdní k maturitní četbě. :-( :-(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ou a tohto som sa bála aj ja... že ak požičiam tak sa vráti buď poškodená alebo sa kniha nevráti vôbec :/ Preto ich radšej nechávam pekne na mojej poličke, kde je im najlepšie :D

      Odstrániť
  8. Ja záložky zbieram všetky možné. :D A knihy požičiavam len 1-2 ľudom, ale už ma začína trochu hnevať, že mi ich tak dlho (ne)vracajú. -_-

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si záložky aj vyrábam :D Mám ich toľko, že ich nestiham striedať :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top