3. februára 2014

Spoilery... áno/nie?

www.weheartit.com
Uvedomila som si, že v mojej rubrike ...aby reč nestála... som už dávno nepridala žiadny článok, pretože ma úprimne nevedela napadnúť nejaká téma, na ktorú by sa dalo dobre diskutovať. Nakoniec som si premyslela, že by tu nemuseli byť len knižné témy, ale aj niečo čo ma zaujme a niečo, čo by som chcela s vami prebrať a vedieť váš názor. No ešte pre dnešok sem prinášam tému spoilery.

Spoiler je časť diela, ktorá prezrádza zápletku, pointu alebo rozuzlenie iného diela. Stalo sa nepísaným (alebo písaným?) pravidlom, že ľudia, ktorí chcú recenzovať film alebo knihu by sa mali vo svojej recenzii zdržať vyklebetenia polky knihy. Ľudia, ktorí si tú recenziu čítajú predsa chcú vedieť náš názor, čo sa nám páčilo alebo nepáčilo alebo len hľadajú pár viet, ktoré by potvrdili, že kúpa knihy alebo sledovanie filmu stojí za to.




Stretla som sa s recenziami, ktoré namiesto recenzovania vlastne napísali len rozšírený obsah celej
www.weheartit.com
knihy/filmu. Skoro som dostala záchvat a vypadli mi oči. To bol jeden obrovský spoiler a dievčaťu za to aj primerane poďakovali v komentároch. Ľudia predsa nechcú vedieť, že v pokračovaní ich obľúbenej série zomrie ich obľúbená postava a že sa to stane tak alebo tak, že zlý čarodejník opäť povstane, že postava, ktorá bola mŕtva zrazu ožije, že vlastne celá kniha končí zle a smutne... . Veľa krát sa mi stalo, že som čítala recenziu na nejakú knihu, ktorú som si chcela požičať alebo kúpiť. Spoilery neboli nijako označené a tak som si prečítala jednu vetu, vďaka ktorej som už chuť na prečítanie danej knihy nemala. Bolo to dosť smutné, pretože som sa naozaj tešila.

A teraz sa dostávame k bodu, že ani ja nie som veľké neviniatko. Aj ja som vo svojich recenziách použila spoiery. Myslím, že vo dvoch, kde som jednoducho musela vyjadriť svoj názor. No zabezpečila som to tak, aby na mňa nebola poslaná spŕška škaredých slov a kliatob. A naučila som sa to od bloggerov. Jednoducho dáte nejakou farbou písmo a tou istou farbou ten text, čo má byť spoiler zvýraznite/zafarbíte. Ak si ho bude chcieť niekto prečítať, jednoducho klikne a prejde po texte myškou a vtedy sa mu odokryje. Napríklad Spoiler na Harryho Pottera:

SPOILER Harry v poslednej knihe nezomrie KONIEC SPOILERU
www.weheartit.com
Ešte je tu jeden prípad na Goodreads. Keď chcete na GR napísať nejakú recenziu, vpravo sa vám vyhodí panel, kde sú typy na formátovanie textu (bold, kurzíva, formát na vloženie obrázku...) a medzi nimi je aj vloženie spoileru a je to dosť jednoduché. Niektorí to nevyužívajú a tak sa často krát stalo, že keď som čítala recenzie na GR vykúkali na mňa spoilery. Preto som tie recenzie od užívateľov prestala čítať.
A dostávame sa k ďalšiemu bodu. Čítanie spoilerov. Niektorí sa neudržia a musia vedieť, čo sa stane. A preto si spoilery čítajú. Ja tak nikdy nerobím. Dokonca keď som čakala na Percyho Jacksona - Vojna bohov, nečítala som si žiadne recenzie, pretože som chcela, aby ma to prekvapilo a aby som si nechala momenty prekvapenia. Vtedy je čítanie najlepšie.

Tiež mám kamarátku, ktorá číta ako ja. A keď som jej požičala nejaké knihy, vždy sa dostala do polky a potom sa ma pýtala na to, čo sa stane, ako to skončí a tak. A ja som jej to nemohla povedať. Vždy som povedala: „Čítaj ďalej a dozvieš sa.“ Alebo: „Nechaj sa prekvapiť.“ A jej sa to nikdy nepáči. Jej ani nevadí, keby som jej povedala obsah celej knihy predtým, než ju prečíta. V živote by som to takto nemohla urobiť. Potom by som si už čítanie neužívala. Pretože keď čítate knihu prvý krát, nikdy neviete, čo čakať a čím vás autor/ka prekvapí a to je na tom to najlepšie.


A čo vy? Píšete alebo čítate spoilery? Aký máte na ne názor?

20 komentárov :

  1. Nepíšu, nečtu, nesnáším to. Je to, jak jsi psala. Na knížce jsou nejlepší ty momenty překvapení, kdy tě autor dostane do takové situace, kdy nevíš, jestli tu knížku miluješ nebo nenávidíš, protože toto si absolutně nečekala.
    Stává se mi často, že čtu recenze, kde narazím na pár spoilerů, a pak číst přestanu. Vím, že to není fér, ale nelíbí se mi to.
    Ve vlastních recenzích se to tomu snažím vyhnout. :)

    A nemáš nový vzhled? Nebo se mi to jenom zdá? :) Tak či tak, je moc pěkný. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mala som to tak aj pri knihe Na vine sú hviezdy :D Toľko recenzii ma lákalo, ale ovládla som sa, inak by ma kniha až tak nebavila :D
      Áno mám nový vzhľad, vymenila som ho po Vianociach, aby tu dlho nestrašil :D ďakujem ... :)

      Odstrániť
  2. Taky ze spoilerů rostu a lidi, co nejsou schopní na ně upozornit, nesnáším.Nutno podotknout, že v recenzích už jsem na spoiler dost dlouho nenarazila, ta snad se lidi umoudřili :)
    A taky bych to to nemohla dělat jako tvá kamarádka, já prostě potřebuju být překvapená, jinak to není ono :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja tiež musím byť pri knihe prekvapená, je to proste super pocit, keď človek nevie, čo sa má stať :D A tá moja kamarátka vkuse hovorí, že jej to nevadí, keď jej to poviem, lebo potom sa na knihu teší viac :D Nechápem ju :D

      Odstrániť
  3. Ja som proti spoilerom, no niektoré knihy tebou tak otrasú, že sa to ani inak zrecenzovať nedá. Mne sa to stalo pri knihe na Vine sú hviezdy, ale napísala som tam veľkými písmenami, že obsahuje spoilery. Ja mám spoiler iba pri jednej knihe zo 40, takže sa snažím neprezrádzať pointu. Skôr nahlodávam čitateľa recenzie otázkami :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale vždy je lepšie,keď na ten spoiler upozorníš, ako keď nie.. :D Aj mne sa stane pri niektorých knihách, že proste ten spoiler musím napísať, ale vždy dlho premýšľam, či tak mám urobiť alebo nie :D

      Odstrániť
  4. Raz som si čítala recenziu na jednu knihu, čo som strašne, ale strašne chcela a tá baba mi prezradila kľúčové prekvapenie! Šlo ma hodiť o zem a povedala som si, že už nebudem čítať recenzie na knihy, ktoré chcem ... Z veľkej časti je to blbosť, lebo si nechcem už ani prečítať anotáciu, ale potom je to prekvapivé! :D To sa mi však potom vypláca tým, že sa mi kniha nepáči ... Ale čo už! Som prekvapená! :D
    Skvelý článok! Úžasný, inšpiratívny, na zamyslenie, poučný... No Bomba! :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si tiež niekedy nečítam anotácie :D Len si nájdem nejakú knihu, niekto mi jednoslovne povie, či sa mu páčila alebo nie a ja ju kúpim :D Je to dosť blbé lebo ani kúsok neviem, o čom kniha je.. :D Ďakujem za pochvalu, vážim si to :33

      Odstrániť
  5. Dobrovolně spoilery nečtu, ale díky různým stránkám na facebooku třeba už vím, co se stanr v alianci, což me hodně štve, protože prostě vím, o čem to celé bude. Osobě sice pšu v recenzích o čem kniha je, ale je to spíš taková druhá anotace a nesděluji v ní žádné důležité informace, ani podobně. Takže jsem proti spoilerování a všemu s tim spojeným, je to hako by vám někdo řekl, co se z vás stane, kdy vám někdo zkříží cestu v životě, pak už by nebylo pro co žít, ale snad se lidi vzpamatovali ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S FB to mám rovnako :D Popridávala som si veľa fanpageov ohľadom Percyho Jacksona a dosť som sa už toho dozvedela z obsahu voľného pokračovania :D Tak premýšľam, že to všetko poruším, lebo nakoniec tie knihy nebudem musieť ani čítať.. :D Stretla som sa viac krát aj s tým, že samé anotácie prezrádzali veľa z deja :D Preto som ich pri pokračovaniach mojich obľúbených kníh prestala čítať.. :D

      Odstrániť
    2. Facebook je prostě zlo, například vím, jak skončí 3. díl divergence, ale pořád si říkám ne to nemůže být pravda a snažím se sama sebe přesvědčit, že to tak neskončí, ale uvidím v březnu nebo kdy to má u nás vyjít :D
      ...Já už teď vůbec netuším podle čeho vybírat knihy, protože mám strach, že se dozvím něco, co nechci. Jak už z anotace nebo z recenzí, ty jsem donedávna nečetla vůbec, ale našla jsem si způsob, takže přeskakuju tu část, kde se píše děj a čtu jen hodnocení, ve kterým toho už tak moc nebývá.

      Odstrániť
    3. Presne tak, facebookové príspevky preskakujem tak, ako sa dá :D Ja čítam len tie recenzie, u ktorých viem, že sa vlastne nič podstatné z deja nedozviem, inak ma to poriadne štve.. :D

      Odstrániť
  6. Všechno je přeci jen o momentu překvapení, tak proč ho kazit? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To si myslím aj ja. Keď niekto knihu číta prvý krát, je to vždy skvelý pocit :)

      Odstrániť
  7. Pekne napísané a súhlasím - ani ja spoilery nečítam (iba ak som si istá, že danú knihu nikdy nebudem čítať), nepíšem a keď už, tak ich označím. Neznášam, keď sa omylom niečo dôležité predsa len dozviem dopredu, fakt to pokazí prekvapenie a zničí chuť do čítania.:/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A potom keď sa rozhodneš, že tú knihu predsa len chceš čítať, po celý čas ako čítaš vlastne vieš, čo sa nakoniec stane... :/

      Odstrániť
  8. Přesně tak já rostu, když si čtu recenzi a tam je vypsán celý děj a na konci ještě vezmi si toho a toho a žijí šťastně až do smrti nebo na konci umřel a to mě rozsekalo. Já se snažím psát recenze tak, abych nevyzradila nic podstatné, i když se pak recenze píše hůř, protože když chcete vyjádřit proč se Vám něco nelíbilo, musí člověk opatrně, aby neprozradil moc :) Já sama se občas spoileruji, ale to proto, že zrovna chci, rozhodně se mi nelíbí, když mi někdo něco naspoileruje, když nechci :) PS: spoiler je fakt divný slovo! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Ja som sa raz v jednom videu dozvedela najväčší spoiler na VA 4, keď som mala za sebou len VA 2 a to som okamžite x-kovala všetky stránky 8D ale ako nehnevala som sa na blogerku, lebo si to české žieňa neuvedomilo, že proste na sk ešte neboli vydané tie časti série 8D strašne sa mi ospravedlňovala 8D ale toto je také nepredvídateľné a pochopiteľné. Nemám ale rada vykecávanie celého obsahu knihy, nikoho to sakra nezaujíma 8D ja si niekedy ani anotácie neprečítam, lebo často vlastne už mám predstavu, o čom kniha je alebo ma to naozaj vrcholne nezaujíma. Mne stačí názor a zhruba o čom je, že či dystópia, fantasy a podobné maličkosti, niekedy knihu chcem len kvôli obálke, takže tam ani anotka či obsah nepomôže na odradenie 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. btw. keď niečo strašne chcem čítať, a iný to strašne recenzujú, tak si tie recenzie ani neotváram, lebo nechcem nič o tom vedieť 8D (napr. spomínaný 3. diel Divergencie netuším ako presne končí) až potom, čo si očakávanú knihu prečítam si dočítavam niekedy recenzie iných.
      Tak to mám aj teraz s filmom VA. Česi to už proste videli, ale my na to ideme až vo štvrtok, takže žiadne dojmy z kina nečítam, len to nevyhnutné viem o tom, čo sa tak spomenulo na FB.

      Odstrániť
    2. Ja to mám tiež tak podobne.. :D napríklad, keď je na blogoch recenzia na knihu, ku ktorej sa nedostanem alebo nemám záujem ju čítať, recenziu si prečítam :D Ale keď je to recenzia na knihu, ktorú som ešte nečítala, tak väčšinou nečítam, tiež len potom, keď ju mám dočítanú aj ja, aby som vedela názory iných ľudia a aby som mohla zdieľa svoje nadšenie :D :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top