28. januára 2014

Lakomec



• Informácie o knihe •

Autor: Jean Baptiste Poquelin Moliére 
Originálny názov: The Miser
Väzba: viazaná
Počet strán: 168
Žáner: klasika, povinné čítanie, stredná škola
Hodnotenie: GoodreadsDatabaze knih
Kúpa: martinus.sk











"Ach peniaze, peniaze, vy moje poklady. Ste preč!"

Lakomec je bez debaty to najlepšie dielo z povinnej literatúry (pravdepodobne do doby, kým neprečítam niečo iné). Drámu mám rada, aj keď si musím dlhšie zvykať na to, akým štýlom je to písané a že je to celé postavené na dialogickosti a že opisy prostredia sú zatlačené. Za svoj krátky život som veľa dramatických diel nečítala a keď sa tak už stalo, väčšinou to boli len Shakespearové tragédie.

Preto bol Lakomec skvelou zmenou. Komédiu som ešte nečítala a musím priznať, že táto kniha je skvelou voľbou.

www.weheartit.com
Hlavnou postavou príbehu je Harpagon, ktorý sa stal synonymom pre lakomca. Pre peniaze (ktoré sú zmyslom jeho života) je schopný obetovať všetko, dokonca aj rodinu. Jeho najväčšou nočnou morou je strata bohatstva. Harpagon klasická typizovaná postava - je lakomý, sebecký, nespoločenský, podozrievavý a neberie ohľad na iných a z toho vznikla potom ľútosť k ostatným postavám. Žiť a vôbec vychádzať s Harpagonom muselo byť neskutočne náročné.

Lakomec je satirou, ktorá kritizuje a útočí na základné negatívne vlastnosti ľudí. Celé dielo predstavuje Moliérov odkaz - Peniaze deformujú charakter človeka a môžu napomôcť k ničeniu medziľudských vzťahov. Táto myšlienka je podaná vážne, no napriek tomu je kniha vtipná. Často krát som sa nasmiala na skvelých dialógoch, ktoré postavy medzi sebou viedli. 

Najviac zo všetkého ma pravdepodobne prekvapil dej a nečakaný koniec, ktorý bol tiež vtipný. Keď som to totiž čítala, spomenula som si na množstvo divadelných hier, ktoré som už videla hrané. Je to ten moment prekvapenia, ktorý si autor/ka uchováva až na úplný koniec hry. A na konci Lakomca boli vzťahy medzi postavami také dopletené až som nemohla uveriť, že sa také niečo dalo vôbec vymyslieť. Ďalšia zaujímavosť je, že dej sa odohráva v priebehu jedného dňa, čo sa mi počas čítania vôbec nezdalo. Akoby medzi začiatkom a koncom prebehlo niekoľko dní. No keď som si to spätne všetko premyslela, naozaj to bol len jeden deň, cez ktorý sa toho toľko udialo.

Lakomca si jednoducho musíte prečítať. Je neskutočne zábavný a poučný.

14 komentárov :

  1. Minule som o Moliérovi pozerala na jednotke nejaký film, bolo to celkom dobré :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To by som si mohla aj ja pozrieť :D V poslednom čase len čítam a nič nekukám :D

      Odstrániť
  2. Já Lakomce četla o prázdninách a moc se mi líbil :)
    Super recenze!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Aj mne sa Lakomec veľmi páčil :)

      Odstrániť
  3. Taky se mi ta knížka fakt líbila :). A viděla jsem filmovou adaptaci a ta je taky super! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani som nevedela, že je Lakomec aj film :) Musím si to pohľadať a pozrieť :)

      Odstrániť
  4. Viděla jsem film a ten se mi moc líbil. Možná, že si v budoucnu přečtu i knížku :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skús to :) Kniha stojí za to :)

      Odstrániť
  5. Odpovede
    1. Aj ja si ho určite prečítam viac krát, bol skvelý :)

      Odstrániť
  6. Z téhle edice mám Pygmalion - můžu doporučit! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ja Lakomca za nejakého výnimočného nepočítam...Je to zaujímavé dielo. Tak,dnes by sme už niečo také nenašli, ale z povinnej napríklad Sofokles Antigona-to sa mi páčilo viac. Možno aj preto,lebo ja som zaťažená na tragédie :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja toto dielo považujem za dobré možno preto, že je to prvá komédia, ktorú som čítala... :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top