3. januára 2014

Kto chytá v žite


• Informácie o knihe •

Autor: Jerome David Salinger
Originálny názov: The Catcher in the Rye
Slovenské vydanie: Slovenský spisovateľ, 2010
Väzba: viazaná
Počet strán: 168
Žáner: klasika, povinné čítanie, stredná škola
Hodnotenie: GoodreadsDatabaze knih
Kúpa: slovenskyspisovatel.skmartinus.sk

Anotácia: Pôvabný príbeh z amerického študentského prostredia o neúspešnom študentovi a jeho rodičoch, pedagógoch, prvých láskach a mladých ľuďoch, napísaný sviežim tínedžerským slangom.
Chcem vás informovať, že toto nie je žiadna slohová práca o obsahu diela a nie je to ani žiadna recenzia. Len môj názor.

Ak to fakt chcete počúvať, predovšetkým asi budete chcieť vedieť, kde som sa narodil, aké som mal detstvo, čo robili moji rodičia pred mojím narodením a podobné kraviny podľa vzoru Davida Copperfielda, ale aby som vám pravdu povedal, vôbec sa mi o tom nechce rozprávať.

Pustila som sa do povinného čítania, aby som to mala pekne kompletné, keď ma hodia rovno do maturity (ešte dva roky!!). Nevedela som, s čím chcem začať, ale vedela som, že to má byť próza. Poézií sa veľmi nevenujem a tak som ten čas, kedy to budem musieť urobiť chcela oddialiť, ako sa len dá.
Myslím, že Salingerovo dielo som si ako prvé vybrala preto, lebo v učebnici slovenčiny som narazila na úryvok, ktorý obsahoval opis školy Pencey, s ktorou sa v knihe stretávame a opisovala ju hlavná postava. Myslím, že hlavne ten štýl ma zaujal natoľko, aby som si túto knihu vybrala a aby som dúfala, že jej aspoň z časti porozumiem.

Kto chytá v žite je klasická kniha o problémovom tínedžerovi, ktorý nenávidí školu. Možno ste sa v tomto krátkom opise našli a možno nie. No je v tom oveľa viac. A práve to viac sa mi na knihe páčilo.
Holden Caulfield nás sprevádza týmto príbehom. Vlastne on ten príbeh rozpráva. Rozpráva svoj príbeh, aj keď sa očakáva, že príbeh má poriadnu zápletku, zauzlenie, rozuzlenie, srdcervúci koniec a ja neviem, čo všetko, tu som to nenašla, ale nevadilo mi to. Aj keď celú knihu som čakala nejaké posolstvo, cítila som, že sa stane niečo skvelé a že dostanem nejaké ponaučenie... koniec bol naozaj zvláštny, prišiel tak náhle, že som si to ani nestihla uvedomiť a prišiel mi taký "nedokončený". Škoda, že neviem svoje myšlienky a pocity vyjadriť na takej úrovni, aby som neurazila tých, čo knihu čítali a považujú ju za skvelú.

Tá kniha je určite dobrá, veď som písala, že sa mi páčila. Najviac som si zo všetkého zamilovala Holdena a jeho zmysel pre humor, ktorý v situáciach nevyznel silene ani trápne, bol na mieste a vedel pobaviť. Holden sa správal ako normálny pubertiak, ako niekto, koho veľmi dobre poznám. Jeho charakter bol skvelo prepracovaný, aj keď... a je tu zase aj keď. Niekedy sa mi zdalo, že je dosť naivný a nad všetkým si láme hlavu a potom vymýšľa šialené plány a on si uvedomuje, že sú šialené, ale páčia sa mu. A dokonca sám pár krát v knihe priznal, veľmi nepriamo, že sa správa ako "rozštiepená osoba". V jeden moment si myslel to a potom zase niečo iné, aj keď si ešte stále myslel to prvé.
Nevadí, aj cez tieto nedostatky som si ho naozaj obľúbila, páčili sa mi jeho občasné spomienky a opisovanie toho, čo mal rád a čo ho tešilo.

Táto kniha skrátka opisuje život pubertiaka, ktorý to má ťažké. A viete čo je najlepšie? Že je to všetko napísané dosť vierohodne, možno nie pre mňa, lebo ja som jeho problémy nemala (a dúfam, že ani mať nebudem). Pre slabšie povahy upozorňujem, že v knihe sa veľa "hreší" a používajú sa tam nadávky. Čo mi teraz pripomenulo, že aj to robilo knihu autentickou. 

A predsa som knihu ohodnotila na GR troma hviezdičkami a stále zvažujem, že počet zvýšim. Len musím o knihe viac popremýšľať. A hlavne o tom deji a o tom, či mi to niečo dalo. Určite sa k nej niekedy vrátim.

Viem, že mi Holden bude chýbať.
ZDROJ: obálka a anotácia - slovenskyspisovatel.sk/ obrázky - weheartit.com /

6 komentárov :

  1. Já jsem knihu četla nedávno a byla jsem naprosto nadšená. Vážně jsem nečekala, že se mi bude tak líbit.:-) A souhlasím, Holden je vážně úžasný.:-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Holden sa mi na tej knihe páčil najviac :D

      Odstrániť
  2. Já byla z knihy také unešená, Holden je opravdu skvělá postava :) Myslím, že tohle je přesně ta část povinné četby, která je prostě super a fakt stojí za to :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím, nečakala som, že to bude také dobré :)

      Odstrániť
  3. Tohle je úžasná kniha! :) dlouho jsem kolem ní kroužila, nakonec jsem se do ní vrhla. Přečtená byla během pár hodin, ale nechávala ve mě přijemnou dohru :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež si myslím, že je kniha fajn, ale asi si ju budem musieť prečítať ešte raz, aby som ju úplne pochopila :D Síce nebolo na nej nič ťažké, ale ten koniec sa mi zdal prirýchly :D :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top