7. decembra 2013

Knihy môjho detstva


Napadol ma ďalší článok do mojej nepravidelnej rubriky Aby reč nestála... . Všimla som si, že na viacerých blogoch teraz idú články o knihách nášho detstva a tak som sa rozhodla pospomínať si a spísať taký menší zoznam kníh, ktoré som v detstve milovala a na ktoré rada spomínam.


Drevený zámoček je súbor ruských ľudových rozprávok, ktoré preložila Mária Rázusová - Martáková (Mladé letá). Sú to krátke rozprávočky, ktoré som si zvykla čítať aj niekoľko krát za sebou a nikdy ma neomrzeli. Kniha má aj pár ilustrácií.
Zo všetkých rozprávok sa mi vždy najviac páčila: Repa (možno ju poznáte), Drevený zámoček, Pampúšik, Vyčkaj času, Sestrička Aľonuška a braček Ivanuško a Divé labute. Dalo by sa povedať, že niektoré rozprávky prinášajú deťom aj ponaučenie. 
Na túto knihu budem vždy rada spomínať, pretože patrí medzi tie prvé, ktoré som čítala sama.
Neviem, či to tak bolo u všetkých, ale u nás v škole ste v prvom ročníku dostali šlabikár spolu s knihou
rozprávok. Viem, že takú knihu dostali aj moji súrodenci a dostala som ju aj ja. Neviem, či to bolo len našou školou, alebo to tak bolo zaužívané aj niekde inde. Každopádne Smieško z 1. A (Mladé letá) je ďalšia kniha, ktorá sa mi zapísala do pamäte a ktorú mám ešte stále doma.
Už si presne nepamätám, či som ju prečítala celú, pretože vtedy týchto 89 strán bolo pre mňa veľa. Okrem rozprávok o prvákoch a Smieškovi je tam tiež niekoľko krátkych básničiek a tiež ku každej rozprávke aj niekoľko ilustrácií.






Určite všetci poznáte Šmolkov. Bola to úžasná rozprávka, ktorú som zvykla pozerať v sobotu skoro ráno (v hlave som mala svoj vlastný budík. Vždy v sobotu a nedeľu som sa sama od seba zobudila o pol piatej kedy začali dávať na Markíze prvé rozprávky, škoda, že taký program nie je aj teraz). Knihu Šmolkovia - Rojkove dobrodružstvá, Šmolkostroj na počasie (Egmont ČR) som dostala na Vianoce 2001 od mojej maminy (od Ježiška!!! ). V knihe sa nachádzajú dve dobrodružstvá šmolkov doplnené o ilustrácie a hneď na začiatku je tiež zoznámenie sa s niektorými šmolkami a k ním pridaný krátky opis.
Je to jedna z kníh, ktoré vyzerajú asi tak, že na celej dvojstrane majú obrovský obrázok, kde sú pridané dve alebo tri vety príbehu. Predsa len je to kniha pre malé deti. 
Veľká škoda je, že k pokračovaniu som sa už nedostala.





Na knihu Miško a Livuška na cestách (Junior) od Františka Pijáka mám tiež skvelé spomienky. Z tejto knihy mi zvykla čítať sestra, pretože ja som vtedy ešte logicky čítať nevedela ( :D ). Až po rokoch som sa dozvedela, že vtedy mi vlastne nečítala príbehy z knihy. Ukazovala mi len obrázky a príbehy si podľa nich vymýšľala sama. Preto keď som túto knihu prečítala sama, prišlo malé sklamanie, že tie úžasné príbehy som tam nenašla a tak mi to musela sestra vysvetľovať.
No aj tak Miško a Livuška ostanú v mojom srdci, pretože aj napriek tomu všetkému mám ich dobrodružstvá rada.
Knihu Martinka hrá divadlo úplne milujem. Tiež som ju dostala na Vianoce práve keď som bola v prvom ročníku. Veľmi ma potešila, pretože hlavná hrdinka mala predsa rovnaké meno ako ja a tak som si mohla predstavovať, že to čo robila ona som vlastne robila ja. Na tejto knihe je zaujímavé to, že na každej strane je polovica obrovský obrázok a na druhej polke je zase text s písmom Times New Roman veľkosť najmenej 20 a celá kniha ma popritom len 19 strán, čo ju činí najtenšou knihou, ktorú doma mám, no aj tak ju totálne milujem a vždy budem.
Knihu Najkrajšie bájky o zvieratkách (MATYS) možno poznáte alebo ste o nej aspoň počuli. Ešte je jedna
podobná kniha o bájkach s ľuďmi. Tieto bájky o zvieratkách sú dosť krátke a dokopy ich je 21. No na konci každej je krásne ponaučenie, ktoré som vždy rada čítala a zamýšľala sa nad nimi. Na túto knihu nikdy nezabudnem, pretože si dobre pamätám, ako veľmi som ju chcela a nakoniec som ju dostala a patrí určite medzi moje najobľúbenejšie. Ešte teraz si pamätám, ako som vždy rada prednášala a čítala nahlas a vždy som si to rada skúšala na tejto knihe.
Anna zo zeleného domu (Mladé letá) od Montgomeryovej je stará dobrá klasika, ktorú by malo čítať každé dievča. Túto knihu mám od svojej mamy, veď viete ako to býva vo filmoch. Anna prešla aj detstvom v jej rukách a potom ju dala mojej sestre a nakoniec mne. Na moje pomery to bola prvá hrubá kniha s malým písmom a bez žiadnych obrázkov, čo bolo na začiatok dosť ťažké, no nakoniec som túto výzvu pokorila. Vždy som Annu milovala a vždy ju milovať budem, pretože ma naučila množstvo vecí a tiež sa mi charakterom dosť podobá. Preto som sa v nej našla a preto ju budem vždy odporúčať ďalej. Je škoda, že niektoré dievčatá, ktorých som sa pýtala ju nečítali vôbec. Určite by ste to mali skúsiť, aspoň tú prvú časť. Je to neskutočne krásny príbeh.
Poklady starej truhlice od Terézie Dávidovej (Mladé letá) už asi toľko ľudí nepozná. Túto knihu som tiež
"zdedila" po mojej mamine. Je to klasická rozprávková kniha, kde je menej obrázkov a menšie písmo, no aj tak ju strašne milujem. Prvý krát som ju objavila na poličke našej spoločnej knižnice a vtedy som si prezerala len obrázky. Vždy som si v nej prezerala len obrázky, kde boli nakreslené bábiky. No keď som bola staršia, už ma viac zaujímal obsah knihy a preto som si ju prečítala. Je to jedna z mojich srdcoviek.

BAM! Knihu Utečenec na vtáčom strome, O. Sekora (Východoslovenské vydavateľstvo) milujem úplne najviac na svete. Ako inak, tiež ju mám od mojej maminy, ktorá ju tiež milovala, keď bola ešte dieťa. Priznám sa, že aj keď mám 16 rokov, stále si ju rada otvorím a prečítam. Sú v nej neskutočne krásne opisy prírody, rôznofarebných vtákov a ich spolužitie na jednom Vtáčom strome. Keď mi túto knihu ukázala moja mama, nečakala som od nej veľa. Veď som bola len malé dievča, ktoré knihy súdilo hneď podľa obalu alebo podľa toho, či sa tam nachádza dostatok princezien, zvierat, čarovných bytostí atď. No práve táto kniha ma naučila nesúdiť tak rýchlo a dať šancu všetkým knihám, na ktoré narazím. Milujem ju a vždy bude Number 1.
Tajomstvo zelenej strašidelnej dráhy (Arkus) je skôr novodobejšia kniha. Thomasa Brezinu som ako
jedného z najlepších spisovateľov spoznala, keď som mala približne 8 rokov. Odvtedy ho milujem a určite by som raz rada prečítala všetky jeho diela. Píše úžasné príbehy a vždy sa čudujem, keď sa mu jeho vrece s nápadmi roztrhá. Musí ich mať naozaj veľa.
Pokračovania tohto diela nemám, čo je škoda, ale vždy bude patriť medzi moje obľúbené knihy.
Sedem labiek za Penny (Mladé letá) od Thomasa Brezinu sú moja srdcovka. Najväčšia škoda je, že som si začala kupovať tie posledné časti a keď som začala hľadať tie prvé, už sa proste nevydávali, čo je škoda, pretože táto séria si asi najviac zo všetkých zaslúži dotlač. Penny milujem, prežila som s ňou krásne roky a jej dobrodružstvá budú vždy moje obľúbené. Ešte teraz si pamätám, ako sme si s kamarátkou vymieňali knihy. Ja som jej dávala Penny a ona mne zase Lizzie a Tinku. Brezinu sme mali obidve veľmi rady a ešte vždy máme. Tak strašne by som si želala, aby Mladé letá začali sériu vydávať znova. Určite by som si všetky časti dokúpila.
Sériu Chalanom vstup zakázaný (Fragment) som už spomínala. Tiež moja srdcovka, na ktorú nedám nikdy
dopustiť. Thomas Brezina má jednoducho skvelý talent vytvoriť knihy, ktoré budú všetci milovať.
A všetci zase milujeme jeho za to, čo pre nás robí. Raz by som sa s ním chcela stretnúť a povedať mu veľa vecí.
Pretože čo si budem klamať. Všetci hovoria, že kniha detstva je Harry Potter. Áno, ten vyvolal senzáciu, lenže ja nie som tá generácia, ktorá ho čítala, keď sa začal vydávať. Ja som vtedy bola ešte malé decko a k Potterovi som sa dostala ako 7 ročná a vtedy som ho ani nedočítala, pretože tá kniha bola na mňa ešte dosť hrubá. Neberte ma zle, Pottera milujem, ale to je už iná kapitola, sama o sebe.
Preto je moje detstvo Brezina a jeho knihy, Lizzie, Tinka a Penny. Moje úžasné imaginárne priateľky.
Super škola (MATYS) je séria, z ktorej máme len dve knihy. Prvú a desiatu. Ako sa to stalo? Raz v škole prišla ponuka kníh, ktoré sme si mohli objednať.
Mne a mojej kamarátke sa táto séria pozdávala, no v ponuke mali deviatu a desiatu časť. Tak si ona objednala číslo 9 a ja 10. Kniha sa mi páčila a tak som sa rozhodla, že ostatné časti si dokúpim, no dostalo sa to len k prvej a nad ostatnými knihami som už nejako nepremýšľala.
Ako tak spätne pozerám, väčšina kníh je z vydavateľstva Mladé letá a preto je to u mňa najlepšie vydavateľstvo s knihami pre deti. 

A čo vy? Spomínate si ešte na knihy z vášho detstva? :)

12 komentárov :

  1. Ja som mala si dve knihy od Thomasa Brezinu a tiež boli moje obľúbené.
    Ty máš Martinka v divadle a ja mám knihu Martinka a jej kamaráti, ktorú som dostala od sesternice aj s venovaním. Moje najobľúbenejšie diela sú tie, ktoré mi niekto daroval napr. kniha Pocahontas a Čarovný svet rozprávok, ktoré mi dala sestrina kamarátka :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Máš pravdu, ja mám polovicu kníh darovaných od niekoho...najviac kníh mám asi z Vianoc a narodenín :D :)

      Odstrániť
  2. To je pěkný nápad, takhle před Vánoci zavzpomínat na dětství :) Jinak z těchto knih skutečně nic neznám, snad jen tu Annu od zeleného domu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno aj preto, že niektoré sú od slovenských spisovateľov :)

      Odstrániť
  3. Já taky vzpomínám. Nejvíc asi na Klub záhad od Thomase Březiny. Série, která mě toho strašně naučila a prostě vždycky bude kniha na kterou budu vzpomínat s úsměvem na tváři :)
    Jinak Anna ze zeleného domu vypadá pěkně :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Klub záhad som veľmi nečítala, asi len dve časti, ale aj k tomu by som sa chcela vrátiť :)

      Odstrániť
  4. Většinu neznám, nejspíš proto, že jsou slovenské :) Ale Březinu, Penny, Annu ze zeleného domu a Martinku jsem také četla :) Jinak máš krásný vzhled, dělala jsi si sama? Nechtěla by jsi mi s ním také nějak pomoci, trošku se za něj stydím, ale moc to neumím a nemám na to trpělivost :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, ďakujem, ale nerobila som si ho sama, na to som príliš netrpezlivá a na takéto veci ja jednoducho nie som :D je pohodlnejšie si ten vzhľad odniekiaľ stiahnuť a potom si ho len nastaviť :) skús si do googla napísať - blogger templates - a potom len hľadať a hľadať na stránkach, ktoré ti vyhľadá :) ak sa ti nejaký vzhľad zapáči, stačí si ho len stiahnuť a nastaviť :) niektorí dobrí ľudkovia k nemu zvyknú pribaliť aj návod, podľa ktorého ti to pôjde rýchlejšie :)

      Odstrániť
  5. Ja som čítala aj pozerávala krtka a potom som mala rada, keď mi mamina na dobrú noc zvykla čítať také krátke rozprávky. U babky sme zase zvykli počúvať rozprávky na gramofóne. Všetci sme si posadali na deky vedľa gauča a počúvali sme Tri prasiatka alebo Šípovú Ruženku a Šalátočku :D
    Mojou prvou normálnou knihou bolo Dievčatko z krajiny drakov - čo je asi jediná séria, ktorá sa mi páči a napísali ju slovenskí autori - len škoda, že ju nedokončili :( Ešte dlhé roky som ich otravovala, čo bude s pokračovaním a oni mi ani neodpísali.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Krtkoooo, toho som úplne zabudla :D a práve teraz som si ešte spomenula na Môj macík, úplne top kniha :D ja som veľmi rozprávky nepočúvala, vždy ma štvalo to, že som ich nemohla vidieť a keď som sa počúvať snažila, nikdy som dlho neobsedela :D ..Dievčatko z krajiny drakov som videla u nás v knižnici, ale nevedela som, že je od slovenských autorov, hanba mi! :D

      Odstrániť
    2. Ako si mohla zabudnúť na krtka?! :D Veď ten je najlepší :D:D:D
      Tak ja nie som zvyčajne na počúvanie kníh, ale keď sme boli menší - to som ešte ani čítať nevedela poriadne -, tak sme mali radi gramofón a bola to taká super atmosféra. To hrá úplne inak, ako keď si dačo pustíš z rádia.
      Jediné, čo som na viac vždy počúvala, bola nejaká rozprávka o Petrovi a nebeskej bráne či čo :D Neviem presne, ako sa to volalo, ale hralo nám to z rádia každý rok :D
      Dievčatko z krajiny drakov je, bohužiaľ len trilógia, autori sa vykašľali napísať pokračovanie, takže :/:/ Takže keď si to tak vezmem, sklamali ma tak či tak. Príbeh úžasný, ale nedokončený.

      Odstrániť
    3. Chudák krtko, nezaslúžil si to :D
      Peter a nebeská brána mi niečo hovorí, možno som to niekde počula alebo čítala aj ja :D :D
      a tá kniha ma teraz zaujala, keď o nej píšeš.. :D asi si ju predsa len pôjdem požičať, aj keď nemám rada, keď niečo rozčítam a nemám možnosť pokračovania :D potom si môžem len domýšľať a to ma štve najviac :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top