20. septembra 2013

Knižnica vs. Kníhkupectvo?


Ďalšia téma, ktorá ma napadla do rubriky a ku ktorej sa chcem viac-menej vyjadriť. Často krát počujem názory ľudí, že v knižnici ešte v živote neboli a že knihy si radšej kúpia, ale na druhej strane... môžu si to všetci dovoliť? Môžu si dovoliť prísť do kníhkupectva a kúpiť si dve knihy za 15€? Nie je ľahšie ísť do knižnice a knihu si zadarmo požičať? No má to háčik, pretože v knižniciach nenájdete najnovšie bestsellery.


Takže kníhkupectva a knižnice majú svoje klady aj zápory. Ja mám rada obe. Do kníhkupectva chodím raz za čas, keď mám peniaze a konečne si môžem ísť kúpiť jednu knihu a potom ju vyškrtnúť z wishlistu, na
ktorom je ďalších 1000 položiek. Predsa len, kniha nie je lacný špás, ja poviem úprimne, že sa nemôžem zapájať do mesačnej chvastačky, pretože by som sa nemala s čím chvastať :D Nemám vo svojej malinkej knižničke veľa kníh, som rada, že tam aspoň nejaké sú. Pretože keď už mám peniaze, musím si kúpiť iné veci a nie knihy. Treba mi vyplatiť niečo do školy, potrebujem niečo nové na oblečenie, potrebujem zase niečo do školy... každodenný kolobeh, šetrenie peňazí tak nepripadá v úvahu.


Knižnica je nemocnicou pre myseľ :)
Raz som však išla do kníhkupectva a povedala som si, že tam budem chodiť, aby som videla, aké majú novinky. Hneď som to oľutovala, pretože keď som videla, koľko úžasných kníh tam majú, mala som chuť
neodísť odtiaľ. Len pozerať na ne a závistlivo vzdychať na pani vedľa, ktorá si ich domov niesla plnú tašku. Bodka! V živote nechoďte do kníhkupectva bez peňazí. Bude to bolieť.

Dnešné knihy sú dosť drahé. Vezmime si také YA. Pod 10€ ich nájdete zopár. Potom idú ceny len vyššie a vyššie. Keď si to tak porovnám s časmi, keď sme mali našu vlastnú menu (och, ako rada spomínam na tie zlaté časy -.-), knihu som kúpila aj za 100SK. No spýtajte sa sami seba, kto dnes kúpi dobrú knihu za 3€? Jediné ak nejaké zlaté kníhkupectvo urobí dobré zľavy.

Knižnice nie sú také zlé, ako sa zdajú. Porovnali ste niekedy tú vôňu? Keď vojdete do kníhkupectva, ovalí vás nová vôňa kníh, je to niečo podobné ako keď cítite chlieb, ktorý sa práve vyberie z pece, knihy tam voňajú tak, akoby sa práve doviezli z tlačiarní. Páni, tento citát by mal niekto zapísať do dejín (ja viem, že som neskutočne vtipná :D ). Zatiaľ čo v knižniciach je tiež taká typická vôňa, je staršia a taká zachovalá. Neviem, ako je to v iných knižniciach, ale v tej, do ktorej chodím, majú okrem povinného čítania aj plno iných zaujímavých kníh. Majú tam niekedy aj novšie knihy, ktoré niekto daroval, takže to nie je vždy také zlé.

Vráťme sa k tomu povinnému čítaniu. Knižnice sú dobré na to, že tam nájdete všetko z vášho maturitného zoznamu literatúry. Idete na istotu. Nemusíte hľadať po poličkách doma, nemusíte obvolávať priateľov a priateľov ich priateľov. Kto má rad klasiku, ktorú dnes už možno nenájdete, tiež tam rád zájde a niečo si prečíta. Je napríklad škoda, že v kníhkupectvách nenájdete staré dobré klasiky, napríklad od Frances Hodgson Burnettovej – Malá princezná alebo Tajomná záhrada či Malý lord. Kto si dnes spomenie na Pollyannu? Čo tak Anna a jej dobrodružstva?  Alebo Malé mesto? Heidi? Škoda, že veľa úžasných príbehov dnešné generácie nepoznajú, pretože ich nájdu len v knižniciach a niektoré dokonca ani v nich.
Mám knižnice rada, mám šancu prečítať si dobré knihy zadarmo. Pretože doteraz najvyššia čiastka, ktorú som v kníhkupectve utratila bolo 20€ (čo je pre mňa veľa lebo v dobách minulých by som za to mala aj 6 kníh :D ).

V dnešnej dobe už máte aj kombináciu kníhkupectva s knižnicou. A to je Panta Rhei. Môžete tam kupovať alebo si sadnúť a čítať (škoda, že to nepovýšili na level – Požičaj si a nevracaj :D ).
Veľká škoda je, že vlastne ani neviem, čo som týmto článkom chcela vyjadriť. Možno svoj postoj, klady, zápory... neviem. Nič sa nedá prevýšiť nad to druhé, je potrebné naučiť sa využívať obe.

19 komentárov :

  1. Ja mám rada obe, teda, naša mestská knižnica ma celkom dosť aktuálnych titulov, našla som tam dosť takých kníh (škoda, že kvôli nim musím chodiť do detského oddelenia :D ). Ja som vždy radšej chodila do knižnice, pretože som si nemohla utrácať toľko peňazí za knižky, aj keď som chcela. Teraz pokiaľ si nejakú chcem aj kúpiť, tak väčšinou na bookdepository, kde sú knižky o dosť lacnejšie ako u nás. Odvtedy, čo som však dostala čítačku, siaham aj po e-bookoch a tie sú výhodnejšie cenovo, len to nie je také, ako keď si človek kúpi skutočnú knihu. Ale tak dajú sa nájsť všelijaké spôsoby, ako sa dostať ku knihe, ja si niektoré požičiavam aj od kamarátky :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja chodím do detského oddelenia :D Ja tiež nemôže za knihy utrácať veľa :D Vždy si môžem zájsť len po jednu a to tak možno raz alebo dva krát za rok :D Ja siaham po akejkoľvek možnosti - kúpa, požičanie alebo e-booky :D Ešte by som si priala, aby v meste poblíž postavili Panta Rhei a bola by som spokojná :D

      Odstrániť
  2. Zbožňujem tieto tvoje "aby reč nestála" 8D ja som mala/mám podobnú rubriku, lenže som do nej prispela 2krát na začiatku a potom upadla do zabudnutia, lebo keď robím tematické články, tak v rámci nejakých projektov a potom je zbytočné znova o niečom začať diskutovať. Určite sa ale k svojej rubrike vrátim, inšpirovala si ma, robíš tekéto články dosť často a mne sa to lúbi 8)

    K téme - "V živote nechoďte do kníhkupectva bez peňazí. Bude to bolieť." - to poznám z vlastnej skúsenosti 8D Často potom kalkulujem, že či mi náhodou na niečo nevyjdú peniažky, čo mám u seba. Nikdy nevyjdú 8D

    Ja mám rada knižnice, je to tam také "staré". Mám k tomu rešpekt a klasiku, keď som potrebovala na gympli, vždy som tam našla 8) Lenže bohužiaľ, ja bývam v takom zapadákove a naša mestská knižnica je dosť slabá. Najnovšiu knihu, čo tam majú je Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol a aj tú som tam darovala ja 8D Viem, že som vypúlila oči a 5 minút kukala do prázdna, keď som tam minulý rok našla Charlieho malé tajomstvá 8D a pred 2 mesiacmi dokonca Prekliatie vlkov a Záhrobie! To som sa teda veľmi divila 8D

    Rada si kupujem knihy, mám ich doma naozaj dosť, no pomáhajú mi aj recenzné výtlačky, výhry a hlavne zľavy, vďaka tomuto všetkému ušetrím veľa peňazí. Každý v mojom okolí však už vie, že ideálnym darčekom pre mňa sú peniaze, aby som si mohla kúpiť knižky 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, už som s tým v poslednej dobe sekla, ale mám ďalšie témy, takže sa k tomu vrátim :D Mne peniaze tiež nevychádzajú, takže kníhkupectvá navštívim len vtedy, keď mám naozaj v pláne kúpiť si knihu :D Ja mám tiež rada knižnice a u nás sa na počudovanie nové knihy nájdu, tak som rada :D Ja na výhry veľmi nemám šťastie, ale ak sú súťaže tak sa vkuse zabávam a hlavne také, kde sa ma pýtajú rôzne otázky, potom je to zábavné a hlavne mám pocit, že som si výhru fakt zaslúžila :D Recenzné výtlačky sú skvelá možnosť, dúfam, že sa taká naskytne aj mne :)

      Odstrániť
  3. Já chodím ráda do knihkupectví i do knihovny :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tiež využívam obe plus ešte čítačku.:D Nechápem ľudí, ktorí sa knižníc úplne stránia, podľa mňa je to super vec a niekedy sa dá dostať vážne aj k novým knihám.:) Inak povedala by som, že knihy sa lacnejšie zháňajú cez internet, než v reálnom kníhkupectve, ale aj tak, bez zľavy stoja vždy dosť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja rovnako :D S objednávaním nemám žiadne skúsenosti, takže to nemôžem posúdiť :D

      Odstrániť
  5. Ja chodím do knižnice každý rok iba raz a to presne vtedy, keď sa mi končí preukaz a musím zaplatiť :D Potom tam aj tak nejdem, lebo toho mám až príliš veľa na čítanie a nestíhala by som už vôbec.
    Odkedy som sa pustila do anglických kníh, ako keby sa mi otvoril nový svet a mám pocit, že sa mi knihy sypú na hlavu, aj keď sa ich snažím zadržať obomi rukami.
    :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja tam chodím skoro stále a aj tak ten preukaz zabudnem zaplatiť :D Ja začínam tiež pomaly čítať v angličtine, ale len dievčenské romány a realistické fikcie :D Fantasy je pre mňa ešte drina :D

      Odstrániť
  6. Nejčastěji chodím do antikvariátu. U nás ve městě jich je celkem dost a v několika mají i knihy co čtu já. :-D Takže si klidně koupím skoro novou knihu, která vyšla nedávno za pár korun. Knihkupectví moc nemusím, protože mají ceny hodně vysoko, radši si objednám knihy z netu. A knihovny miluju. Mám ji hned za rohem a jsem tam poměrně nonstop. :-D Skvělý článek.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja veľmi nemám skúsenosti s objednávaním kníh z internetu, ale keď pozerám tie ceny, tak sa mi zdajú rovnaké ako v kníhkupectvách a ešte k tomu si zaplatiť poštovné :D Netuším, možno je to inak, nevyznám sa v tom vôbec :D A v antikvariáte som ešte nebola, ale aj to by som raz chcela :D

      Odstrániť
    2. Anonymný13/8/14

      Nedá mi nereagovať na tvoj príspevok, Wanderer.
      Knihy v internetových kníhkupectvách sú určite lacnejšie.
      Príklad k dnešnému dňu:
      Na vine sú hviezdy – viazaná, modrá obálka
      kamenný obchod: 12,90
      ikarus.sk: 9,68
      gorila.sk: 10,97
      abcknihy.sk: 10,71
      martinus.sk: 9,68 – len dnes 25 % zľava
      Ja som ju kúpila vlani v antikvariáte (až) za 6 eur, asi sa niekomu nepáčila.
      Poštovné je zadarmo, ak si kúpiš knihy nad určitú sumu, niekde nad 39, inde nad 49 alebo 59 eur. A bývajú aj akcie poštovné zdarma.
      Antikvariáty sú tiež super, záleží ale na tom, čo zháňaš. A veľa z nich predáva aj cez internet. Ja osobne chodím do Čiech, tam je väčší výber a nižšie ceny. Pozri si: Katalóg slovenských antikvariátov | Draksavracia.sk


      Odstrániť
    3. Ahoj, ďakujem za tvoj komentár. Ja knihy radšej kúpim osobne, ako ich objednám, pretože s tým skúsenosti nemám :) Ale chcem si začať kupovať anglické knihy, takže s internetovými kníhkupectvami budem musieť začať :)

      Odstrániť
  7. Veľmi pekný článok. Ja keď som v blízkosti kníhkupectva, tak tam vždy zájdem a je úplne jedno či mám alebo nemám peniaze :D Proste musím pozrieť čo nové :) Ale ja mám to šťastie, že v blízkosti mám knihkupectvo, kde bývajú úžasné zľavy a tak som si kopu kníh kúpila aj za tie 3 eurá alebo koľko :)
    Som tiež registrovaná v dvoch knižniciach, kde občas zájdem, ale keďže už mám doma milión kníh, ktoré ani nestíham čítať, takže si odtiaľ požičiavam už iba knihy, ktoré sú pokračovaním nejakej mnou rozčítanej série, ktorú nemám doma, lebo inak to už akosi nejde :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja chodím do kníhkupectiev zo zásady len s peniazmi :D Keď ich nemám, tak sa mi tie knihy ťažko opúšťajú :D Kiežby aj u nás také so zľavami boli, pretože také skvelé zľavy sú len niekedy :D

      Odstrániť
  8. Pollyannu a Annu som zrovna vďaka knižnici prečítala. Ani neviem ako raz sa mi tak dostali do rúk a bolo .

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja tie knihy zbožňujem a určite by som priala, aby si ich prečítali všetci, ktorí tak ešte neurobili :)

      Odstrániť
  9. Anonymný16/1/17

    Odporúčam antikvariáty - kamenné aj internetové. Mal som 4 tisíc kníh, pri sťahovaní som, žiaľ, musel asi 2500 predať do antikvariátu v Leopoldove. V Bratislave je asi 10 kamenných antikvariátov, a asi 5 internetových. Takže sa dá po nich chodiť, horšie je to mimo Bratislavy. Ale netreba zúfať. :D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top