9. septembra 2013

Čo nemám rada na knižných hrdinkách...

Rozhodla som sa robiť články na rôzne témy, čo sa týka kníh a možno postupne aj na niečo iné. Ide o to, že písať ma baví a chcem vám tu ponúknuť aj niečo iné ako recenzie. Prvú téma, ktorá ma napadla boli knižné hrdinky, ktoré ma niečim vytáčali. Ďalšiu tému môžte vybrať vy alebo ja. :)

ŽENSKÉ KNIŽNÉ HRDINKY
(Mimochodom upozorňujem, že naše názory sa nemusia zhodovať, tak na to prosím berte ohľad. Tiež upozorňujem, že v článku sa môže vyskytnúť priveľké množstvo sarkazmu, ktorý používam.)




„Milujem ťa. Si tá najdôležitejšia bytosť v celom čírom vesmíre. Neodchádzaj, neviem si bez teba predstaviť svet. Zomrela by som.“ Keď objekt záujmu hrdinky nakoniec odíde, tá polovicu knihy opisuje veľkú dieru v hrudi, to aký je svet zrazu prázdny a bla bla bla.

Môj názor: Ako sorry, dievča, ale veľmi sa ponižuješ. Keď ťa niekto opustí, je hneď dôvod zložiť sa, prestať žiť a neviem čo? Tak to potom toho o živote veľa nevieš. Nehovorím, že by si mala hneď niekoho nájsť, ale aspoň sa pokúsiť byť silná nie? Veď ten chrapúň potom za to nestál nie? Prečo si kvôli nemu hneď zabezpečiť miesto u psychológa? Neznášam takéto hrdinky.

„Som strašne škaredá, tučná, mám krivé zuby, vlasy ako slamu. Moje jediné pozitívum je asi to, že ma bez skúšok vezmú na výšku, už od základky som nemali nič iné, ako čisté jednotky. Čo by som aspoň dala za to, keby som bola na deň obľúbená, no na druhej strane, nechcela by som patriť
k tým kravám roztlieskavačkám.  A čo „XY“? Je to basketbalista a určite by si ma nikdy nevšimol.“

Môj názor:  Ak je v knižnom svete niečo viac klišé ako ľúbostný trojuholník, tak je to svet sivej myšky, do ktorej v jeden deň vrazí ten najkrajší a najobľúbenejší chalan na škole. A čírou náhodou už zrazu vie, že sivá myška vôbec existuje a zamiluje sa do nej. No nie je to krásne? Nie, nie je! V reálnom živote to takto proste neexistuje. Alebo existuje, ale len v 1% prípadoch. Čo je toto potom za kniha? Podobný námet môžete nájsť aj vo filmoch, takže sa nestane veľmi často, že by ste našli fajn romantickú knihu, bez...tohto.

„Musíš zachrániť svet,“ povedal mi XY vystrašene.
Okey, idem na to. Veď to bude ľahké. Som Vyvolená, ja to zvládnem aj sama. Nikto mi nemusí pomáhať, veď mám svoje mega úžasné schopnosti.

Môj názor: Neohrozená  hlavná hrdinka, ktorá síce musí zachrániť svet, ale púšťa sa do toho sama. Prečo to nemám rada? Baby, priznajme sa... ktorá z nás by išla sama proti celému svetu? Keď čítame knihy, tak si možno povieme – Aha! Aj ja by som to zvládla, urobila by som prese to isté.
Ale je to pravda? Ja sa poznám a určite by som nebola taká hrdinská a neviem čo ešte. Mám nejaký ten pud sebazáchovy

„Mám vážny problém.  „AB“ mi povedal, že som krásna. Asi ho milujem. No „BC-ho“ poznám už odmalička a pravdepodobne ho tiež milujem. A čo „CD“? Ten sa bozkáva fakt úžasne. Koho si mám vybrať?“

Môj názor: Tak to máš teda problémy.
Je to už fakt veľa, keď autor/ka knihy dá k svojej hrdinke desať nápadníkov na každý prst. Nerada čítam tie tínedžerské výlevy a nerozhodnosť hrdiniek. Celá trilógia je potom rozdelená na dve časti. V jednej sa rieši to, čo sa riešiť má. A v tej druhej hlavná hrdinka na niekoľkých kapitolách opisuje to, ako sa nevie rozhodnúť.

„Mám úžasného chlapca, ktorý ma miluje, mám skvelé známky a prijali ma na univerzitu, na ktorú som chcela, takže dobrú budúcnosť mám istú. Mám skvelých rodičov, ktorý mi zaplatili cestu okolo sveta. Som obľúbená, všade ma pozývajú, nie som namyslená. Cez víkendy pracujem v Greenpeace a taktiež usporadúvam aj zbierky na charitu. Som úžasná, no nie? Ale niečo mi veľmi chýba. Chcem toho viac! Proste chcem!

Môj názor: No nie, nechceš! Strašne ma to vytáča. Ani neviem opísať ako veľmi. Potrebuje to vôbec niečo na dodanie? Je to väčšinou chyba začínajúcich autorov alebo lepšie povedané autoriek? Myslia si, že sa idealizovaný príklad Mary Sue bude páčiť každému. Ale nebude.

„XY je fakt úžasný a asi ten najlepší chalan v celom čírom vesmíre. Má pieskovo hnedé vlasy, ktoré mu padajú do nezábudkovo modrých očí, ktoré pozerajú na svet tak inteligentne. Na tvári mu pohráva šibalský úsmev a keď sa usmeje na mňa, klepú sa mi kolená. Je to športovec od prírody a to sa samozrejme ukázalo na tom, ako sa mu napína tričko na hrudi a vypracovaných brušných svaloch. A tie jeho pery! Majú zvláštnu sladkú chuť. A už som spomínala jeho vôňu? Je to pomaranč, niečo ako oceán, bylinky a tabak. Och a tiež mentol!

Môj názor: Prečo mi toto robíte? Vyššie sily (autori/autorky) si asi myslia, že je zábavné čítať opisovanie dokonalosti podrobne do každého detailu. Niekedy je to vážne nechutné, škrípem nad tým zubami a mám chuť niekoho zaškrtiť.

„Si najväčší idiot na svete. Ja ťa neznášam. Prečo je svet tak nespravodlivý? Si otrasný, hnusný, slizký, nevyrovnaný, mocichtivý, ...“

Môj názor:  Upišťané a náladové hrdinky. Pohroma všetkým pohrôm na celom svete. Už k tomu nič nedodám.

Well... teraz si pravdepodobne myslíte, že nemám rada nikoho. Ide len o to, že je ťažké nájsť knižnú hrdinku, ktorú by som mala fakt rada. Nevadí mi, keď sa správajú takto ↑. Ale vadí mi, keď to robia v celej knihe, je to neznesiteľné. Dobre, dobre. Nemusíte mi hovoriť, že som veľmi vyberavá. Jednoducho mi skoro nikto nesadne. Na druhú stranu, mohla by som vám do večera hovoriť o knižných hrdinoch, ktorých milujem. Ale to zase niekedy inokedy :D
No a čo vy? Aké knižné hrdinky nemáte radi?

14 komentárov :

  1. Tak to je.. naprosto trefné. :-D :-D Já sice moc knih kde by se takové hrdinky objevovaly nečtu, ale i tak mám u toho vždycky nervy na pochodu.. třeba taková Bella ze Stmívání.. :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím, Bella bola riadny prípad :D Na začiatku som si ju veľmi nevšímala, ale ako som v knihách postupovala ďalej, už mi hrala na nervy :D

      Odstrániť
  2. Skvelý článok, niektoré časti ma riadne pobavili :D A súhlasím s Q.ee, Bella ma riadne štvala :D Ale momentálne mi celkom lezie na nervy aj Rose z Upírskej :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rose žiaľ nepoznám, lebo upírčiny idú zatiaľ mimo mňa :D Možno sa niekedy k tomu námetu vrátim :D

      Odstrániť
  3. Souhlas :D A snad ti nebude vadit, že si tě přidám na seznam oblíbených stránek?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj keď to píšem neskoro... nebude mi to vadiť :D

      Odstrániť
  4. Naprosto souhlasím! :D skvělej článek :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. No, řekla bych, že mi vadí přesně tyhle hrdinky. Je štěstí, že ve většině knížek, co čtu, se nevyskytujou... =D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U mňa sa zase vyskytujú v každej :D Ja si veľmi rýchlo obľúbim hrdinov, ale hrdinky mi padnú do oka len málokedy :D

      Odstrániť
  6. Anonymný14/8/14

    Wanderer, ak máš výhrady k tomuto typu hrdiniek, je načase zmeniť žáner a začať čítať kvalitnejšiu literatúru.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veď už začínam čítať aj iné a lepšie žánre :D Pretože tieto hrdinky, to naozaj nie je pre mňa :)

      Odstrániť
  7. Anonymný20/3/15

    Naozaj šikovný článok. Keď sa nad tým tak zamýšľam, tak pomaly každá druhá hrdinka je taká akú si ju opísala. Typická Mary Sue, ktorá rieši problémy aké sa v našich smrteľných životoch zväčša nevyskytujú. A tak nám toho ani veľa nedajú, však? Ak nerátam to, čo už tu odznelo, a teda, že hrozne lezú na nervy a odpútavajú od myšlienok a deja. Ale naozaj podarený článok a pekne zhrnuté. :)

    - Em.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem kráásne :) Musela som sa s tým podeliť, pretože tieto hrdinky stretávam dosť často a málokedy sa nájde nejaká, ktorá by mi padla do oka a ktorú by som si obľúbila :D :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár :)

Back to Top